Gabriel Oprişanu a preluat conducerea Spitalului de Psihiatrie în prima parte a lunii noiembrie 2011. L-a înlocuit astfel pe medicul Nicolae Vlad, unul dintre cei mai vechi şefi de instituţii din Botoşani. Numirea sa a fost precedată de un concurs organizat de Consiliul Judeţean contestat atît de el, cît şi de contracandidatul său Mihai Pîrvu, şeful serviciului de resurse umane de la Direcţia de Sănătate Publică. Învestirea în funcţie a generat şi acuze din partea unor lideri politici care reclamau o înţelegere secretă în care mai intrau preşedintele CJ Mihai Ţâbuleac şi postul Somax TV. Despre toate aceste lucruri şi despre multe altele citiţi în rîndurile ce urmează.
- Vă gândeaţi vreodată că dvs., un doctor oftalmolog, o să ajungeţi să conduceţi Spitalul de Psihiatrie?
- Acum, dacă privim Spitalul de Psihiatrie ca o unitate sanitară, nu trebuie să vă mire. Dacă privim din punct de vedere al specificului, iarăşi nu trebuie să vă mire. Şi am să detailez fiecare aspect. Ca unitate sanitară se conduce ca orice unitate sanitară, este vorba de pacienţi care se adresează pentru a primi servicii medicale pe care managerul şi echipa de conducere au obligaţia de a le asigura condiţiile cele mai bune de tratament, iar din punct de vedere al specificului, cu siguranţă, nu managerul şi nici directorul medical nu dau consultaţii. Sunt medicii specialişti care le asigură aceste consultaţii. Eu chiar spuneam la un moment dat, când m-am înscris la acest concurs, că a conduce Spitalul Judeţean, Spitalul de Psihiatrie, o mină sau o centrală nucleară nu este nici o diferenţă. Totul ţine de management.
„Nu se poate compara experienţa mea cu experienţa mea unui şef de personal”
- Aţi adus aminte de concurs, cât a contat factorul politic în desemnarea câştigătorului?
- Na, acum având în vedere că eu sunt oarecum… oarecum mai departe aşa de politică, nu prea sunt foarte implicat, nu cred că a contat foarte mult.
- V-am întrebat asta pentru că au fost destul acuze că postul v-ar fi revenit dată fiind apartenenţa la un anumit partid.
- Nu, nu, nu, eu, ştiţi foarte bine, sunt membru PSD, nu sunt în organele de conducere ale acestui partid, iar PSD este în opoziţie de doi ani de zile.
- Şi au mai fost tot atunci acuze privitoare la o înţelegere cu postul Somax TV.
- (Râde)… Mă rog, fiecare spune ce crede, nu… n-are sens să discutăm, a fost un concurs care s-a desfăşurat sub atenta monitorizare a opiniei publice prin intermediul dvs., a presei. S-a văzut că… şi era normal la urma urmei, pentru ca rezultatul să fie acesta deoarece experienţa în management nu poate fi comparată. Poate că sunt multe de învăţat, lucruri pe care le mai am şi eu de învăţat, dar totuşi, ca experienţă în management, nu se poate compara experienţa mea cu experienţa mea unui şef de personal.
„Indisciplina economico-financiară era extrem de mare”
- Ce aţi găsit aici când aţi venit, în linii mari? Ce v-aţi aşteptat să găsiţi şi nu aţi găsit?
- Indisciplina economico-financiară era extrem de mare, a fost foarte surprinzător pentru mine partea economică pe care am găsit-o, faptul că… şi vă dau un singur exemplu, faptul că la descentralizarea unităţilor sanitare, ştiţi foarte bine, Ministerul Sănătăţii a plătit datoriile unităţilor sanitare şi am găsit aici facturi care n-au fost achitate prin această posibilitate, motivându-se faptul că nu a fost program informatic, că nu le-a identificat. De altfel, a fost un lucru pe care l-a descoperit Casa de Asigurări de Sănătate printr-un control anterior venirii noastre aici. Practic, noi am fi putut primi de la Ministerul Sănătăţii nişte bunuri şi servicii care erau prestate anterior descentralizării, nu am fost în stare să le cerem şi nu am primit banii. Este vorba de vreo două miliarde de lei. Asta se cumulează cu alte 14 miliarde care erau la momentul preluării mandatului de către noi şi în total datoria unităţii sanitare era de 16 miliarde, din care 2,4 miliarde erau dări la stat neplătite pe salarii deja achitate, deci bani în cont, dar nu erau banii viraţi la stat.
- Aţi identificat autorii, vinovaţii? Ce măsuri s-au luat?
- Este în curs auditul pe care l-am solicitat Consiliului Judeţean atât pe probleme de personal, cât şi pe probleme economico-financiare. Am declanşat şi noi o anchetă, de fapt mai multe anchete, pe diverse teme. Una dintre ele este relaţia cu o firmă care am găsit că era un debit al spitalului nostru către acea firmă, dar facturile nu erau ajunse în contabilitate, nu erau înregistrate. Este o cercetare administrativă, comisia de disciplină se va pronunţa.
„N-aş putea să spun că tot ceea ce am găsit este din vina managerului”
- Aţi discutat aceste aspecte cu fostul manager al spitalului?
- Nu am discutat aceste aspecte pentru că eu cred că nu a fost vina d-lui, el s-a ocupat în special de zona de activitate medicală şi chiar n-aş putea să spun că tot ceea ce am găsit este din vina managerului, deşi există responsabilitate legală în acest sens, dar, din păcate, a avut prea multă încredere în colaboratorii lui apropiaţi. Şi aici mă refer la directorul administrativ, la fostul director financiar-contabil şi atunci când nu eşti tu în miezul problemelor, să urmăreşti, se întâmplă lucruri de genul acesta.
- Şi atunci cum de se pensionează la câteva luni după ce aţi devenit dvs. manager?
- Dar îndeplineşte vârsta…
- Am înţeles că are doctorat şi ar putea să stea până la 70 de ani.
- Poate va sta până la 70 de ani, nu şi-a exprimat încă o opţiune în acest sens. În momentul în care va cere să i se prelungească contractul, cu siguranţă vom analiza. N-am spus că se va pensiona. Noi suntem obligaţi ca înainte de vârsta de pensionare să întocmim dosarul de pensionare. Acum, există varianta ca d-lui să solicite, dar nu există o solicitare în sensul acesta, deci el trebuie să solicite în scris. Nu este automat prelungit. În momentul când va fi o solicitare, cu siguranţă, comitetul director va discuta acest aspect fără nici un fel de problemă.
„Boala psihică nu se tratează în câteva zile sau săptămâni”
- Cum de a scăpat Spitalul de Psihiatrie de reorganizarea gândită de ministrul Sănătăţii?
- Pentru că nu era un spital la care să ne alipească. Noi avem aici, în afară de componenta de acut şi una importantă de cronici. Ştiţi, boala psihică nu se tratează în câteva zile sau săptămâni, necesită perioade lungi de spitalizare, iar pe lângă un spital de urgenţă nu pot exista secţii de cronici. Chiar şi aici aş vrea să semnalez o anomalie pe care am discutat-o noi vis-a-vis de alipirea Sanatoriului Podriga către Spitalul Judeţean aşa cum recomandă ministerul. Fiind o secţie de cronici, credem că mai potrivit, dacă totuşi se va ajunge ca acest lucru să se întâmple, este normal ca Sanatoriul de Neuropsihiatrie Podriga să vină în subordinea Spitalului de Psihiatrie, pentru că noi putem asigura personalul calificat şi aici mă refer la medici, că asistenţi au ei, nu au deloc medici, iar pentru Spitalul Judeţean nu îi văd rostul pentru că ar trebui să îl transforme într-o secţie de acuţi. Consiliul Judeţean ne-a solicitat un punct de vedere luni, să facem un răspuns anterior solicitării d-lor, prin care am precizat acest lucru, că am vedea mai interesantă alipirea Sanatoriului Podriga la Spitalul de Psihiatrie, noi putând continua activitatea pe profilul pe care deja îl desfăşurăm, asigurând şi personalul de specialitate. Mă refer la medici şi psihologi.
- Din ce mi-aţi spus reiese că ar fi o nebunie în activitatea economico-financiară. Ştiu că la un moment dat exista chiar pericolul să se întrerupă furnizarea apei. Mai există acest pericol la ora actuală?
- Nu există. După cum ştiţi, fosta regie de apă este în subordinea CJ. Dar nu acesta este aspectul. Noi am făcut reeşalonări cu majoritatea unităţilor care aveau furnizate bunuri şi servicii către noi. Avem semnate protocoale de prelungire a datei scadente a plăţilor cu Direcţia Silvică deoarece am luat lemne de acolo pentru Vârfu Câmpului, cu anumite firme de furnizare de medicamente care au înţeles situaţia dificilă a spitalului. Na… spitalul lucrează cu aceste firme, este logic să înţeleagă atunci când există o situaţie mai dificilă pentru că activitatea nu este astăzi şi mâine se încheie, este o activitate de lungă durată şi orice firmă şi instituţie trece la un moment al existenţei sale prin anumite dificultăţi. Ei au înţeles şi cred că o să rezolvăm acest lucru.
„Noi am reuşit ca în 4 luni de zile să aducem spitalul pe linia de plutire”
- Aici a fost, cel puţin relativ, linişte în ce priveşte relaţia dintre sindicat şi conducerea unităţii. Mulţi ani, până ce să veniţi dvs., nu au fost proteste. Cum de au apărut după ce aţi venit dvs. aici?
- V-aş răspunde mai plastic, dar o s-o facem între patru ochi. S-a întâmplat că au fost proteste şi înainte de a veni noi, există o nemulţumire a oamenilor vis-a-vis de neacordarea tichetelor de masă, dar nu este o situaţie pe care am generat-o noi, aşa am preluat-o. Ultimele tichete de masă s-au acordat în luna august, iar mai grav decât atât, ele nu au fost nici achitate către furnizor, rămânând tot în sarcina noastră să le achităm. Până a putea ajunge să acordăm aceste tichete de masă este nevoie de o oarecare reorganizare şi este ceea ce dorim să facem şi am făcut de când am preluat şi dorim să continuăm.
Chiar am înaintat către Ministerul Sănătăţii o nouă structură a spitalului, în care am mărit numărul de paturi de la acuţi şi am micşorat numărului paturi de cronici pentru că pe acuţi noi aveam cazuri rezolvate peste valoarea contractului cu CAS, care este dată de numărul de paturi şi mereu aveam peste, care nu puteau fi decontate, fiind în afara contractului, iar pe cronici în mod constant aveam minus şi atunci mutând o serie de paturi dinspre zona de cronici spre zona de acuţi, practic am făcut o echilibrare asupra adresabilităţii bolnavilor, ceea ce ne permite un contract mai bun cu CAS. Am obţinut un contract mai bun cu CAS, deci faţă de 12,5 miliarde, cât era media anului trecut, pe primele trei luni avem 14,8 miliarde, ceea ce este o creştere substanţială, urmează să plătim datoriile către firme dacă finanţarea va fi la nivelul contractului, ceea ce, din nefericire, din cauza colectării, nu prea se întâmplă. Noi am reuşit ca în 4 luni de zile să aducem spitalul pe linia de plutire şi să nu mai aibă datorii depăşite, că orice unitate are datorii interne şi atunci vom putea relua discuţia cu sindicatul pentru acordarea tichetelor de masă, în momentul în care unitatea nu va mai avea facturi cu termene de plată depăşite.
„Urmează ca liderii USL să hotărască candidatul comun pentru Primăria Botoşani”
- Am să termin cu o întrebare politică. V-aţi dori să candidaţi la Primăria Botoşani?
- Într-adevăr, există o discuţie în acest sens, nu este o hotărâre care să… Urmează ca liderii USL să hotărască candidatul comun pentru Primăria Botoşani şi pentru Consiliul Judeţean. Eu consider că această alianţă este într-adevăr singura şansă pentru a putea ţine piept sau pentru a putea îndepărta ceea ce se întâmplă astăzi în România.
- Dar vă gândiţi la o candidatură, analizaţi posibilitatea aceasta?
- Se va face un sondaj de opinie şi probabil vor fi incluse mai multe persoane.
Interviu realizat de Sergiu BĂLĂŞCĂU