Vechimea în muncă și în specialitate se dovedește cu două documente: carnetul de muncă, pentru activitatea desfăşurată până la 31 decembrie 2010, și după această dată cu adeverințele eliberate de către angajatori sau ITM.
Carnetul de muncă a fost și, parțial, mai este actul oficial prin care se dovedea vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de muncă cu condiţii deosebite sau speciale, salariul de bază şi alte drepturi ce se include în acesta, în raport cu care s-au stabilit şi acordat drepturile de personal.
Redând în amănunt conţinutul înscrierilor din carnetul de muncă, ordinul ministrului muncii prin care se reglementa acesta, menţiona printre acestea: încadrarea, schimbarea funcţiei, a salariului, precum şi a locului de muncă, condiţiile de muncă, transferul, detaşarea, întreruperea sau încetarea activităţii, desfacerea contractului de muncă cu precizarea temeiului legal.
Ultima formă a carnetului de muncă a fost reglementată prin Decretul nr. 92/1976.
Datele cerute în carnetul de muncă se mai folosesc și azi în formatul adeverințelor eliberate de către angajatori.
Începând cu 1 ianuarie 2011, carnetele de muncă şi-au încetat rolul de evidenţă a muncii prestate de către o persoană fizica în relaţie cu un angajator – persoană fizică sau juridică - în baza unui contract individual de muncă.
Potrivit art. 279 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, vechimea în muncă, acumulată până la data de 31 decembrie 2010, se probează cu carnetul de muncă.
În cazul în care persoana nu poseda carnet de muncă la aceasta dată, la cererea acesteia, vechimea în muncă acumulată până la data de 31 decembrie 2010 se poate reconstitui, de către instanţa judecătorească competentă să soluţioneze conflictele de muncă, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existenţa raporturilor de muncă.
În vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor Codului muncii şi a ordinului ministrului muncii privind predarea carnetelor de muncă, la acea dată, ITM Botoşani a desfășurat o serie de campanii de informare pe această temă, pentru angajatori și angajați.
Cu toate acestea, la această dată, în arhiva specială a ITM Botoşani se mai găsesc 10.441 carnete de muncă gata să fie ridicate de titularii care nu au făcut-o până acum.
În corelaţie cu decizia renunţării la carnetele de muncă, evidenţa contractelor individuale de muncă s-a făcut în continuare pe baza Registrului General de Evidenţa al Salariaţilor, în format electronic (Revisal), reglementat la acea dată de H.G. nr. 161/2006, care era gestionat de către Inspecţia Muncii.
Ca urmare a celor de mai sus, începând cu 1 ianuarie 2011, vechimea în specialitate se poate dovedi cu adeverințele eliberate de către angajatori și/sau extrasele de Revisal eliberate de către inspectoratele teritoriale de muncă.
Astfel, începând cu 1.01.2018, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi un extras din registru.
La solicitarea scrisă a salariatului în activitate sau a unui fost salariat a cărui contract individual de muncă a încetat anterior datei de 01.01.2018, angajatorii sunt obligaţi să îi elibereze acestuia un extras din registru, datat şi certificat pentru conformitate, sau o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru şi din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
În situaţia în care angajatorul se află în imposibilitatea de a elibera un extras din registru, salariatul / fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de muncă eliberarea unui extras din registru din care să rezulte activitatea desfăşurată la acesta, în calitate de salariat. Inspectoratul teritorial de muncă în cauză eliberează documentul, în baza registrului electronic transmis de angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
Concluzionând, vechimea în muncă și în specialitate se dovedește cu două documente: carnetul de muncă, pentru activitatea desfăşurată până la 31 decembrie 2010, și după această dată cu adeverințele eliberate de către angajatori și / sau ITM .
”Dacă nu aveți carnetul de muncă acasă, atunci poate nu ar fi rău să vă interesați despre soarta lui pentru nu a avea surprize la depunerea dosarului pentru pensionare, la dovedirea vechimii în specialitate pentru vreun concurs sau alte situații care necesită prezența acestuia”, a precizat Dan Moldovanu, inspector şef-adjunct Sănătate şi Securitate în Muncă în cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoşani.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Cutremur la „Apă”, s-a cerut demiterea întregului Consiliu de Administrație – VIDEO
Gabriela Erdic
Nov 19, 2024
O nouă categorie de clienți la Modern Calor: În premieră avem în municipiul Botoșani...
Oana Sava
Nov 19, 2024