Consiliul Judeţean plăteşte rate bancare uriaşe la un credit accesat de instituţie pe vremea în care era condusă de Constantin Conţac şi al cărui principal beneficiar este, indirect, chiar acesta. La iniţiativa sa instituţia a împrumutat în 2006 de la Banca Comercială Română 60 milioane lei, adică în jurul a 14 milioane euro la cursul actual, pentru modernizarea unor drumuri judeţene. În 2007 s-au scos la licitaţie opt tronsoane pentru reabilitarea cărora s-au alocat 51,4 milioane lei fără TVA. Trei dintre lucrări au fost cîştigate de asocierea dintre SC Construct Com SRL şi SC Drumuri şi Poduri SA Suceava. Cele două firme au contractat astfel lucrări în valoare de 22,4 milioane lei fără TVA, adică aproximativ 44% din suma totală împrumutată de la bancă şi folosită efectiv pentru lucrări. Asta şi pentru că asocierea Construct Com/Drumuri şi Poduri a primit, printre altele, reabilitarea drumului Ungureni – Călugărenii Mari pentru care s-au alocat 8,6 milioane lei fără TVA.
Lucrări cîştigate cu „paravan”
Aparent fostul şef al judeţului nu are nici o legătură cu cele două firme. Asta doar aparent însă. Construct Com nu este alta decît firma care, după ce SC Transporturi Auto SA, SC Con 2000 SA şi celelalte firme controlate de Conţac nu au mai putut încheia contracte cu instituţiile subordonate CJ, a cîştigat o mulţime dintre licitaţiile la drumuri organizate de Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP) din subordinea Consiliului. Firma nu a reprezentat ani buni decît un paravan pentru ca societăţile unde Constantin Conţac este acţionar să poată prinde lucrări din banii Consiliului. Ea nu avea decît în jurul a 15 angajaţi, deţinea doar două-trei camioane şi un autoturism, dar a cîştigat o sumedenie de licitaţii organizate de DJDP, inclusiv cele pentru activitatea de iarnă. În realitate, lucrările erau executate de firmele la care Conţac era acţionar.
Nici SC Drumuri si Poduri SA nu este o firmă chiar străină lui Conţac. Ea este subordonată Consiliului Judeţean Suceava, care atunci cînd au avut loc licitaţiile era condus de Gavril Mîrza, care, ca şi Constantin Conţac la Botoşani, era lider local al PSD. După ce s-a schimbat preşedintele CJ Suceava, în luna iunie a acestui an actualul şef al Consiliului Gheorghe Flutur a depus o plîngere penală la DNA întrucăt în urma unui control de audit s-ar fi evidenţiat că în 2008 s-ar fi delapidat 8 milioane de lei prin efectuarea unor lucrări la 12 drumuri judeţene fără ca acestea să fi fost facturate. Nu este însă vorba de lucrări executate la Botoşani.
8 miliarde lei vechi o singură rată
După ce banii au ajuns pe această filieră în conturile firmelor controlate de familia Conţac, Consiliul Judeţean plăteşte oalele sparte. În septembrie anul trecut s-a pornit de la o rată de circa 600.000 de lei pentru ca în numai un an de zile, pe fondul devalorizării cursului leu – euro şi a crizei economice, să se ajungă la o rată lunară de peste 800.000 lei.
„Sîntem obligaţi să facem faţă. N-ai cum să nu plăteşti dobînda. Strîngi din dinţi şi plăteşti”, a declarat
Mihai Ţâbuleac, preşedintele CJ Botoşani. Practic, în timp ce la iniţiativa lui Conţac s-a accesat creditul şi tot pe vremea lui s-au cheltuit banii, care, aşa cum arătam, au ajuns în bună parte în conturile firmelor unde este acţionar, acum alţii trebuie să plătească ratele bancare. Actualul şef al CJ nu crede în necesitatea accesării uriaşului credit.
„Era oportun să se modernizeze drumurile judeţene, dar oportunitatea unui credit s-ar fi impus dacă se făceau investiţii aducătoare de venituri”, a mai spus
Mihai Ţâbuleac. Acesta crede că, de exemplu, se putea face un împrumut pentru o alimentare cu apă întrucît ulterior s-ar fi amortizat măcar parţial investiţia din banii încasaţi din vînzarea apei, în timp ce la drumuri CJ nu mai are cum să îşi recupereze vreodată investiţia.
„Paravanul” devine adversar sau trece pe pierderi
După ce Conţac a plecat din fruntea CJ, iar firmele pe care le controlează pot să încheie direct contracte cu Consiliul şi cu unităţile subordonate, cei care jucau rolul de paravan brusc, ori nu mai prind lucrări, ori au devenit adversari.
Astfel, în primăvara acestui an SC Transporturi Auto SA a pierdut la Suceava, tocmai în faţa SC Drumuri şi Poduri SA, două importante licitaţii pentru activitatea de iarnă şi pentru modernizarea unui drum, care în final au fost anulate total sau parţial de Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC). Atunci Liviu Conţac, administrator la Transporturi Auto, desfiinţa într-o declaraţie dată pentru „Monitorul de Suceava” firma SC Drumuri şi Poduri SA, cea care, cu doar doi ani în urmă fusese acceptată să lucreze la Botoşani.
„Este o societate cu o armată de trepăduşi şi politruci, fără utilaje moderne, care normal că are costuri mari. Nu mă priveşte pe mine ce fac ei acolo, dar cred că au o problemă de management. Cu utilajele mele, fac în 10 ore ce fac ei în trei zile, eu produc cu doi-trei oameni, ei au o armată. Staţia noastră a fost achiziţionată în 2008 din Germania şi este performantă”, spunea atunci
Liviu Conţac, fiul lui Constantin Conţac.
Brusc şi Construct Com, cealaltă firmă care în acte a primit lucrările din credit, a început să aibă probleme. Astfel, în anul 2007 a avut o cifră de afaceri de 22,2 milioane lei cu care se afla pe locul 20 în Topul Firmelor întocmit de Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Botoşani, iar în 2008 41,9 milioane lei, cu care ocupa poziţia a 12 –a. În doar cîteva luni, după ce şi-a pierdut rolul de paravan al firmelor lui Conţac, unitatea a trecut de pe profit pe pierderi, terminînd jumătatea acestui an cu un important minus.
Susţinerea lui Băsescu vs. lucrări „portocalii”
Coincidenţele stranii continuă şi în privinţa afacerilor actuale derulate de firmele controlate de familia Conţac. Astfel, după ce a plecat din PSD, firma Transporturi Auto, pentru prima dată de cînd primar al municipiului Botoşani este liderul PD-L Cătălin Flutur, a reuşit să cîştige o licitaţie cu adevărat importantă. Aceasta a primit sectorul Hudum – Sucevei – Uzinei din programul de modernizare a centurii oraşului finanţat din fonduri europene. Contractul este de circa 3 milioane de euro.
„A avut o ofertă conformă, iar evaluarea nu a făcut-o primarul, ci atît comisia cît şi doi evaluatori independenţi. Am avut şi doi evaluatori independenţi pentru a evita orice interpretare ulterioară”, afirma
primarul Cătălin Flutur, după ce s-a aflat rezultatul licitaţiei. Şi reprezentanţii firmei cîştigătoare au fost atunci lapidari în declaraţii.
„Dvs. ştiţi mai repede decît mine. Eu sînt venit de pe drum, acum mă îndrept spre Botoşani. În general, nu pot comenta ce se întîmplă la o licitaţie, acolo este o comisie de licitaţie. Ei au hotărît, dacă au hotărît aşa nu ştiu, o să văd”, a afirmat
Liviu Conţac, director la Transporturi Auto.
Dar asta nu e tot. Tot după ce acţionarul de la SC Transporturi Auto SA a fost dat afară din PSD, firma a reuşit să cîştige, după contestaţii, două importante licitaţii la Consiliul Judeţean, instituţie condusă tot de un PD-L – ist. Este vorba de reabilitarea drumului de la Vorona distrus de camioane, lucrare în valoare de 11,7 milioane lei fără TVA şi a celui de la Mihăileni în valoare de 8,6 milioane lei, fără TVA. Mai mult, la sfirşitul lunii augut, începutul lunii septembrie, SC Transporturi Auto SA a cîştigat şi licitaţia pentru deszăpezirea drumurilor judeţene.
Stranie coincidenţă, pe fondul cîştigării a tot mai multe licitaţii la instituţii conduse de lideri PD-L, Constantin Conţac şi-a anunţat sprijinul în campania electorală pentru actualul preşedinte Traian Băsescu, mentorul PD-L, cel pe care cu cinci ani în urmă, atunci cînd conducea organizaţia judeţeană a PSD îl cataloga drept „bandit”, „ordinar” şi „golan”.
Atît Constantin Conţac cît şi şefii CJ şi ai Primăriei au negat însă acordarea lucrărilor pe criterii politice.
Lucrările efectuate din creditul bancar :
NR. CRT.
|
DENUMIRE OBIECTIV
|
CONTRACTANT
|
NR. ŞI DATĂ CONTRACT
|
VALOARE CONTRACT
(fără TVA)
|
PROCEDURA DE
LICITAŢIE APLICATĂ
|
1.
|
,,Modernizare DJ 208H, DN 29 – Corni – Sarafineşti, km 0+000 – 12+600” |
Asociere S.C. CONSTRUCT COM S.R.L. Botoşani şi S.C. DRUMURI şi PODURI S.A. Suceava
|
10535/
28.09.2007
|
7.024.448,93 lei
|
Licitaţie publică deschisă –
lucrări
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
,,Modernizare DJ 294, Gulioaia – Strahotin – Dîngeni, km 5+500 – 12+500” |
Asociere S.C. CONSTRUCT COM S.R.L. Botoşani şi S.C. DRUMURI şi PODURI S.A. Suceava
|
10537/ 28.09.2007
|
6.810.506,38 lei
|
Licitaţie publică deschisă –
lucrări
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
,,Modernizare DJ 296B, Ungureni (DN 29)– Plopenii Mari – Borzeşti – Mândreşti – Călugăreni – Călugărenii Mari (DJ 296), km 0+000 – 12+900” |
Asociere S.C. CONSTRUCT COM S.R.L. Botoşani şi S.C. DRUMURI şi PODURI S.A. Suceava
|
10536/ 28.09.2007
|
8.648.825,88 lei
|
Licitaţie publică deschisă –
lucrări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sergiu BĂLĂŞCĂU