Să nu îndrăzniți zilele acestea să vă faceți buletin nou! Încercați doar dacă vreți să vă bateți joc de timpul vostru. Sau, mai bine spus, numai în cazul în care sunteți dispuși să (re)deveniți mingea de ping-pong a autorităților.
Cărțile de identitate se eliberează de către Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanei (SPCLEP), care de pe vremea ex-primarului Portariuc funcționează la Uvertura Mall. Fiindcă este subordonat Primăriei Botoșani.
Ca să îți scoți însă noua CI trebuie să plătești o taxă, că așa e la noi, Statul Român te obligă să îți schimbi un document și pentru că te pune la treabă îți mai ia și ceva bani.
Nu neapărat suma este problema, că e doar 7 lei, ci coada imensă de la Direcția de Impozite și Taxe Locale unde se achită taxa asta. A cui direcție? Tot a Primăriei Botoșani. Și cum ghiseul.ro funcționează cam ca în ritmul în care se construiesc și autostrăzi în România, te așezi la coadă.
Și stai, stai, stai. Auzi povești despre murături, despre ”hoții ăștia de la asociație”, contabilizezi divorțurile din ultimul an (”Da fată, a lăsat-o baltă. Da' și-o merita...”), calculezi pensiile după majorarea care nu se știe dacă o să fie și, peste toate, auzi povești din gama ”da mai lasă-mă dragă cu Covidul ăsta, ce până acuma nu mai murea atâtea lume de alte boli”.
În fine, după zeci și zeci de minute de ascultat tot felul de minuni și reușești să plătești, mergi la SPCLEP-ul de la mall.
Dar surpriză! Aparatul de la parterul centrului comercial, de unde trebuie să îți scoți bon de ordine sau mai bine spus ”bon de stat la coadă”, nu funcționează. Asemeni milieurilor de pe televizoare alb-negru din comunism și ecranul dispozitivului de eliberat bonuri este acoperit cu un ”DEFECT” scris în scârbă de mână.
Așa că mergi la etajul 3 unde este ”Evidența Populației” și întrebi cum trebuie să procedezi. Iar ”domnul de la Locală” te liniștește: ”păi avem alt aparat aici care funcționează”. De ce nu s-a obosit nimeni să scrie lângă ”DEFECT”-ul ăla și faptul că ”funcționează aparatul de la etajul 3” este un mister încă neelucidat.
Dar faptul că merge ăsta de la 3 nu înseamnă și că te apuci tu de capul tău să îți scoți bon. Nu! Întâi stai la alt rând, unde se face un fel de verificare prealabilă a actelor. Adică nu vii tu așa cu tupeu și pam-pam ți-ai scos bon și gata.
Când ajung la ”pre-verificarea actelor” actelor, nenea de la ghișeu te trimite la compartimentul de recenzare Al cui? Tot al Primăriei Botoșani, bineînțeles. De ce? Ca să vadă dacă adresa este corectă.
”D-le, acum 10 ani dvs., Serviciul de Evidență a Persoanei, mi-ați emis buletin pe această adresă. De atunci adresa nu s-a schimbat, cum mă trimiteți acum iarăși la recenzare dacă dvs. mi-ați emis buletin pe adresa asta?”
Răspunsul funcționarului e stupefiant: ”poate s-a greșit atunci”. Asta îmi mai lipsea, să aflu că în ultimii 10 ani am stat de fapt în altă parte decât unde știam eu că stau.
Așadar, un serviciu al Primăriei, te trimite la alt serviciu al Primăriei ca să afle dacă nu cumva unii sau alții dintre ei au greșit. După ”doar” un deceniu. Și tu trebuie să umbli pe drumuri ca să vezi dacă nu au comis-o domnii funcționari.
Nu este doar uluitor, este aberant și este sfidător pentru botoșănenii care plătesc taxe și impozite.
Încerc să îi spun omului că, ”sunteți aceeași instituție, verificați dvs. Mă trimiteți pe mine, în loc să intrați dvs. în computer să vedeți dacă adresa pe care tot voi mi-ați dat-o este bună sau nu?”.
”Numai recenzări n-am mai făcut acum”... Ei poftim!
Păi nu mai bine merge fraierul, că doar altă treabă n-are decât să se plimbe între serviciile Primăriei.
Mă umplu de nervi și îi cer funcționarului de la ghișeu să își cheme șeful, șefa, ce are, ca să vorbesc cu dumnealui, dumneaei.
Vine șefa, aruncă o privire peste acte și dă verdictul: ”Mergeți și scoateți recenzare!” Deci am rezolvat-o!
Este vorba de aceeași instituție care te poartă prin trei locuri diferite. Că doar de asta avem soft-uri plătite pe bani grei, de asta ne-am informatizat, de asta plătim spor de antenă și alte minuni, pentru că o unitate a statului nu este în stare să conecteze trei servicii la aceeași bază de date.
Dar am o satisfacție, că îmi dă cineva dreptate. Ce-o să fac cu ea, nu știu.
”Așa este, am preluat sesizarea, mâine chemăm șefii de servicii. Trebuie rezolvată problema pentru că este o problemă de care se lovesc mai mulți cetățeni”,
Bogdan Buhăianu, viceprimar Botoșani.
Nu poți însă să nu te întrebi: cum este totuși posibil ca la mai bine de 30 de ani de la revoluție să se întâmple încă așa ceva? Ce au făcut primarii, viceprimarii, consilierii pe care i-am plătit atâta amar de ani? Chiar nu a fost nimeni sesizat vreodată, asupra unei asemeni bătăi de joc?
Acum să nu vă gândiți că, după ce vă sfărâmați nervii atâtea ore a doua zi primiți și buletinul. Hai să vă vând un pont: oamenii nu prea au hârtia aceea specială din care se confecționează cărțile de identitate și eliberează doar urgențele. Restul să mai aștepte. Dar haideți totuși să ne bucurăm că nu ne trimit tot pe noi să le aducem și hârtia pentru buletin.
Și o precizare necesară: teoretic, se încasează taxa de 7 lei și la sediul SPCLEP. Practic, uneori răspunsul este: ”nu ne-a adus încă aparatura necesară să emitem chitanțe”.
Cu siguranță însă, și teoretic și practic, procedura de emitere a unui buletin reprezintă o mare bătaie de joc la Botoșani.
De aia vă spuneam să nu permiteți buletinului să expire perioada asta. Să mai aștepte.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL
(P) Tot ce trebuie să știi despre centralele termice pe lemne - avantaje, alegere, beneficii
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
(P) Strategii de marketing personal pentru modelele de videochat
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
Laborator de la „Mavromati” lovit de ghinion, concurs ratat pentru încă un post
Oana Sava
Oct 29, 2024
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024