Dincolo de neatenţia unor şoferi, de inconştienţa altora, de graba unora, de tupeul prostesc al altora, valul de accidente care s-a abătut asupra municipiului reşedinţă odată cu venirea verii au un numitor comun: s-au produs în intersecţii în care semafoarele funcţionau pe intermitent sau deloc.
Marţi, 6 iunie 2017 – Pe la 21:30 un Golf intră în intersecţia de la Rompetrol de pe strada Petru Rareş şi se izbeşte violent într-un Volkswagen Passat care circula pe Calea Naţională.
Semaforul funcţiona doar pe portocaliu intermitent.
Marţi, 27 iunie 2017– Pe la 21:15 un Volkswagen Sharan care venea dinspre gară vrea să traverseze Calea Naţională pentru a ajunge la benzinăria „Mol”. Nu mai ajunge fiindcă loveşte atât de puternic un Range Rover care cobora din zona industrială încât maşina de teren se răstoarnă până ce revine pe roţi.
Semaforul funcţiona doar pe portocaliu intermitent.
La aceeaşi dată, în apropiere de miezul nopţii, un Audi intră cu mare viteză de pe strada Victoriei în intersecţia cu strada Ion Pillat şi trimite un Renault Scenic într-un indicator.
Semaforul funcţiona doar pe portocaliu intermitent.
Joi, 29 iunie 2017 – În jur de 18:30 în intersecţia de la Rompetrol are loc o nouă ciocnire, de această dată între un TIR şi un Logan care circula în regim de taxi.
Semaforul nu funcţiona deloc.
Şi atunci se naşte firesc întrebarea: de ce mai avem semafoare dacă nu funcţionează sau o fac doar după un program asemănător cu al bugetarilor după care intră într-un fel de „pe loc repaus”? Dacă la ore târzii din noapte, când traficul scade simţitor, este firesc acel „portocaliu intermitent”, deoarece este aberant să stai 30 – 60 de secunde ca să intri într-o intersecţie prin care nu trece nimeni, cel puţin la fel de aberant este însă ca în lunile de vară semafoarele să intre pe „portocaliu intermitent” când afară încă este lumină, iar circulaţia este la un nivel cât se poate de ridicat.
Deşi pare greu de crezut, la Botoşani nu este clar cine hotărăşte programul de funcţionare al semafoarelor şi nici nu se ştie prea bine care este cel actual. Nimeni nu ştiut să ne spună un grafic exact în care acestea sunt deschise pe toate cele trei culori, respectiv doar pe portocaliu intermitent.
La nivelul Prefecturii funcţionează Comisia pentru Siguranţa în Trafic, din a cărei componenţă fac parte şefii Serviciului Poliţiei Rutiere, Serviciului Public Comunitar Regim Permise Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV), Autorităţii Rutiere Române şi maiştri-instructori. Subiectul semafoarelor a fost atins şi la şedinţa de pe 22 iunie, însă acest organism, în ciuda membrilor pe care îi are, nu poate acţiona concret.
„Noi avem doar rol consultativ, Direcţia de Servicii Publice a Primăriei se ocupă de semafoare”, spune subprefectul Daniela Beclea despre comisia menţionată, adăugând că nu poate impune un program de funcţionare al semafoarelor.
Dacă la Prefectură fiinţează amintita structură, municipalitatea are aşa numita Comisie de Sistematizare Rutieră. Cosmin Andrei, preşedintele acesteia, susţine însă că nici această comisie nu ia hotărâri cu privire la operarea semafoarelor.
„Comisia hotărăşte montarea de indicatoare pe străzi, sens unic şi altele asemenea. Semafoarele sunt într-o gestiune foarte clară la DSPSA, noi în comisie nu hotărâm timpii la semafoare. Din câte ştiu eu nu am modificat programul semafoarelor niciodată”,
viceprimar Cosmin Andrei, preşedinte Comisia de Sistematizare Rutieră.
Acesta arată că şi unele hotărâri luate de comisia pe care o prezidează sunt ignorate pur şi simplu de Direcţia de Servicii Publice Sport şi Agrement (DSPSA):
„Cred că de vreo doi ani am hotărât în comisie semaforizarea intersecţiei de la Şcoala 1, unde se produc foarte multe accidente, şi nu avem semafor acolo nici în ziua de astăzi”,
De cealaltă parte, reprezentanţii DSPSA susţin că nu ei sunt cei care decid programul de funcţionare al semafoarelor şi că doar asigură mentenanţa. Nu direct, ci printr-o firmă privată.
„Nu hotărâm noi, asta cred că Poliţia Rutieră hotărăşte”, afirmă Liliana Albotă, şef serviciu DSPSA.
Iar repararea unui semafor, precum cel de la Rompetrol, care este blocat de câteva săptămâni, nu este tocmai o treabă uşoară.
„A fost necesară o procedură mai laborioasă de achiziţie pentru că am cumpărat piese de rezervă ca să avem pe stoc cu ce înlocui dacă se mai strică şi altele. Bugetul s-a aprobat târziu anul acesta şi mai întâi ne-am ocupat de fântânile arteziene şi apoi de semafoare”,
Liliana Albotă, şef serviciu DSPSA.
Şeful Biroului Rutier al municipiului Botoşani a confirmat un lucru uluitor, spus de altfel şi de viceprimarul Cosmin Andrei: de la darea în folosinţă programul de funcţionare al semafoarelor NU s-a modificat niciodată. Aceasta în condiţiile în care unele au şi un deceniu de când au fost montate, interval în care parcul auto s-a mărit considerabil.
Cu 3.821 de maşini s-au înmatriculat la Botoşani mai mult în prima jumătate a anului faţă de aceeaşi perioadă din 2016.
„În ceea ce priveşte dinamica, evoluţia parcului auto şi al deţinătorilor de permis de conducere, asistăm la o creştere pe toate planurile. Tot ce discutăm acum este în comparaţie cu perioada similară a anului trecut, adică ianuarie 2016 - iunie 2016 şi perioada similară din 2017”,
subcomisar Marian Ciornea, şef SPCRPCIV.
Şi reprezentanţii Poliţiei Rutiere cred că nu este imperios necesar un nou program de funcționare al semafoarelor. Ei sunt cei care evaluează traficul, adică nu există vreun instrument automatizat.
„Monitorizarea o facem noi, cei care ştim în fiecare zi ce se întâmplă în oraş şi e în funcţie de programul care a fost aprobat în momentul în care a fost dat în folosinţă acel semafor. El are o setare, în anumite intervale orare lucrează, de asta la ora 21:00 cred că se închid semafoarele. E în funcţie de valorile de trafic. Dacă valorile de trafic sunt reduse, n-are rost să funcţioneze un semafor”,
Comisar şef Victor Ciubotaru, şeful Biroului Rutier al Poliţiei municipiului Botoşani.
Comisarul şef a menţionat că este totuşi posibil să propună Comisiei de Sistematizare Rutieră modificarea orarului de funcţionare, dacă o analiză pe care o va efectua unitatea pe care o conduce va scoate la iveală faptul că traficul se menţine la cote ridicate şi după ora 21:00.
„În principal, semaforul are rolul de a favoriza artera secundară, să poată pătrundă traficul în artera principală într-un mod cât mai corect, reglementat prin semafor. Semaforul funcţionează când sunt valorile de trafic. Când nu sunt valori de trafic, să aştepţi la semafor şi să nu vină nici o maşină…”,
Comisar şef Victor Ciubotaru, şeful Biroului Rutier al Poliţiei municipiului Botoşani.
Pentru o schimbare de amploare a funcţionării tuturor semafoarelor este necesară efectuarea unui studiu de trafic. O astfel de lucrare poate fi executată însă doar de o firmă privată specializată, iar costurile, care ar trebui suportate de municipalitate, sunt consistente.
Ceea ce înseamnă că, în ciuda valului de accidente produse în intersecţii semaforizate mai mult teoretic, prea curând nu se va schimba ceva.
La ce mai avem semafoare!? Sunt stricate, ori funcţionează cu program de bugetar. Și tragediile curg în intersecţiihttps://t.co/DWkIBKxioc pic.twitter.com/65uprLjTB2
— Sergiu Bălăşcău (@SergiuBalascau) 3 iulie 2017
Apel de la o instituție de stat pentru botoșăneni: Atenție la produsele false „de post”
Redacția Botoșăneanul
Nov 14, 2024
Se pensionează o judecătoare de la Tribunalul Botoșani
Oana Sava
Nov 14, 2024
ASTĂZI: Titlu onorific pentru o botoșăneancă, un nou tezaur uman viu la Botoșani
Gabriela Erdic
Nov 14, 2024