Potrivit proiectului bugetului asigurărilor sociale pe 2017, promulgat joi de președintele Klaus Iohannis și publicat vineri în Monitorul Oficial, ajutorul de deces se va majora.
Ajutorul de deces se va majora cu peste 400 de lei. Astfel, asigurații sau pensionarii nu vor mai primi 2681 de lei ci vor primi 3.131 de lei.
Acest drept de asigurare socială se acordă, conform Legii pensiilor, în cazul decesului asiguratului, pensionarului sau unui membru al familiei unuia dintre aceştia. Suma de bani respectivă se primește în termen de 24 de ore, la cererea persoanei interesate, pe baza anumitor documente justificative.
Și membrii de familie vor primi mai mulți bani începând de vineri, ca ajutor de deces. Aceștia vor primi 1.566 de lei,față de 1341 cât era până în prezent.În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, persoana care va primi acest drept poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Dacă este vorba despre decesul unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar, cel care primește ajutorul este asiguratul sau pensionarul, rudă cu persoana decedată. În acest caz, suma de bani primită reprezintă jumătate din suma maximă, adică 1.566 de lei.
Deși ajutorul de deces se suportă din bugetul asigurărilor sociale, plata se face de către angajator, în cazul decesului următorilor asigurați (sau al unui membru de familie al acestora):
persoane care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă, inclusiv soldaţi şi gradaţi voluntari;
funcţionari publici;
cadre militare în activitate, soldaţi şi gradaţi voluntari, poliţişti şi funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
persoane care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele salariale, din drepturi de autor şi drepturi conexe, precum și din contracte/convenții încheiate potrivit Codului civil;
persoane care îşi desfăşoară activitatea în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi membri cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti;
cadre militare trecute în rezervă, poliţişti şi funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare ale căror raporturi de serviciu au încetat, din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale, care beneficiază de ajutoare lunare ce se asigură din bugetul de stat.
De asemenea, ajutorul se plătește de către instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj în cazul decesului şomerului sau al unui membru de familie al acestuia.
Deşi cele două noţiuni ajutor de înmormântare şi ajutor de deces fac referire la acelaşi eveniment, ele se diferenţiază în funcţie de sursa din care sunt suportate. Astfel, ajutorul de înmormântare decurge dintr-o clauză a contractului individual de muncă, unde este menţionată şi valoarea acestui ajutor, pentru situaţia în care un angajat are un deces în familie.
– soţul sau soţia;
– copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;
– părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Această sumă nu este un venit impozabil atât în cazul angajatului, cât şi în cazul altor persoane, dacă clauzele din contractele de muncă sau prevederile din legi speciale prevăd acordarea acestuia. La nivelul angajatorului, sumele respective vor reprezenta cheltuieli sociale deductibile în limita unei sume stabilite prin aplicarea unei cote de până la 2% asupra fondului de salarii realizat anual, aşa cum este prevăzut în contractul de muncă.
Ajutorul de înmormântare se acordă de către angajator din surse proprii, respectând prevederile contractului de muncă.
Ajutorul de deces este un drept conferit ca urmare a calităţii de asigurat. Cuantumul ajutorului de deces este o sumă fixă, care se stabileşte anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Ajutorul de deces cuvenit pentru decesul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului reprezintă jumătate din cuantumul ajutorului de deces cuvenit pentru decesul asiguratului sau al pensionarului.
Pentru a obține ajutorul de deces se acordă, pe baza următoarelor documente:
cerere-tip;
certificat de deces (original şi copie);
act de identitate al solicitantului (original şi copie);
acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
adeverinţa care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârstă cuprinsă între 18 si 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original). (Sursa: Libertatea)
Marcel Ciolacu și-a anunțat DEMISIA după pierderea alegerilor
Redacția Botoșăneanul
Nov 25, 2024
Dintr-o „joacă”: Copii prinși pe camerele de supraveghere că au dat foc unui container
Redacția Botoșăneanul
Nov 25, 2024
Incendiu într-o gospodărie din județ: O femeie a fost transportată la spital cu arsuri
Redacția Botoșăneanul
Nov 25, 2024
Gabriela Erdic
Nov 25, 2024
MARȚI: Mai mulți botoșăneni din municipiu rămân fără apă din cauza unei avarii
Redacția Botoșăneanul
Nov 25, 2024