Întâi au fost nouă microbuze școlare electrice care au fost aduse la Botoșani printr-un program al Consiliului Județean. Totalul era de 26, dar furnizorul s-a grăbit să livreze măcar câteva. Era campanie electorală.
Era octombrie 2024. Un bun prilej pentru fosta administrație de la CJ Botoșani să bifeze public încă o realizare din cei patru ani de mandat. S-au făcut fotografii, s-au adresat mulțumiri, s-au adresat felicitări reciproce.
De la această bornă, 25 octombrie 2024, s-au scurs patru luni și jumătate. În acest interval niciun copil nu a urcat în microbuzele școlare electrice, deși între timp au ajuns toate cele 26 la Botoșani. Și în condițiile în care pe perioada iernii probabil că ar fi fost cea mai mare nevoie.
Ce se știe la Inspectoratul Școlar Județean:
Bogdan Suruciuc, inspector școlar general
„În acest moment știu că aceste microbuze electrice au fost predate către unitățile administrativ teritoriale care au obligația să asigure transportul elevilor, eventual să fie predate școlilor. În acest moment nu am văzut microbuze electrice noi care să le înlocuiască pe cele vechi, dar probabil în perioada următoare vor intra în circuitul transportului școlar”,
Primăria Hlipiceni pare să fie cea mai avansată în demersul de punere în funcțiune a microbuzului electric primit.
Joi, 6 martie 2025, școala a primit în mod oficial cheile mijlocului de transport și dreptul de folosire.
Marian Luchian, primarul comunei Hlipiceni
„Chiar azi (pe 6 martie - n.r.) am semnat contractul de comodat cu școala. Ieri l-am înmatriculat și azi avem contractul să-l dăm la școală. Păi, de ce a durat? Cred că vreo lună ne-au dus cu Hotărârea de Consiliu Județean care nu se mai dădea, ca să treacă către noi în proprietate. Și după ce a venit, am mai așteptat nu știu ce hârtii de la CJ, hârțogăraie, birocrație. Și apoi, noi deja ne-am planificat, ieri am înscris-o la înmatriculări și de azi e la școală.”
În jur de 200 de copii vor fi transportați la școală în fiecare zi.
La Stăuceni, cam aceeași situație. Și în acest caz microbuzul a stat „pe dreapta” pentru că după pozele oficiale, urmează partea de birocrație.
Care uneori se întinde chiar și luni întregi.
Cozmin Epuraș, primarul comunei Stăuceni
„Am făcut acum contractul de comodat, că nu știam nici noi baza legală. Și acum să scoatem licența de transport, că deunăzi dimineață ne-am trezit cu Poliția Rutieră, ne-a verificat la 7:30 licența de transport. Am pentru celălalt și mi-a cerut pe acesta și am zis că pe acesta încă nu l-am scos la treabă. Eu abia l-am înmatriculat și sincer nu am știut, dacă nu venea Poliția Rutieră și ne verifica, nu am știut că trebuie pe fiecare microbuz licență de transport conformă cu originalul. La sfârșitul lui februarie abia s-a dat HCJ, noi am stat cu dânsele pe dreapta că s-au expirat și numerele. L-am sunat pe președinte și i-am spus: dle dacă le-am adus și le ținem în ogradă, degeaba le-am mai adus”
Principalul motiv pentru care microbuzele școlare nu au putut fi înmatriculate a fost lipsa cărților de identitate.
Ori fără acest document, obținerea unor numere definitive nu este posibilă. Pe acest orizont de așteptare a fost și Primăria Santa Mare.
Cristian Anton, primarul comunei Santa Mare
„Suntem în proces de înmatriculare, a durat după ce le-am luat fizic în primire, am așteptat să ne vină actele, implicit cărțile de identitate. Acum câteva zile ne-au venit cărțile de identitate și acum suntem în procedura de înmatriculare. Au expirat numerele roșii. Din câte am înțeles eu, întreg lotul a venit în mai multe tranșe iar actele au fost eliberate când a ajuns și ultimul microbuz la destinatar. Nu a venit fiecare microbuz cu cartea de identitate împreună”,
Primarul de la Santa Mare a înțeles mecanismul pe partea de documentație și a accelerat cât a putut parcurgerea etapelor rămase până când primii elevi vor urca în microbuzul electric: „Și noi abia așteptăm să le vedem încărcate cu elevi, să vedem cum circulă prin comună”.
În comuna Tudora, microbuzul recepționat a mai circulat de câteva ori, cu numerele provizorii. Când au expirat însă, Primăria a fost nevoită să aștepte documentele de la Consiliul Județean, la fel cum s-a întâmplat și în celelalte comune beneficiare.
Constantin Cocoreanu, primarul comunei Tudora
„Numai nu l-am înmatriculat încă. Încă este cu numere roșii, dar cât am avut adeverință de circulație provizorie s-au folosit de el. Vă spun de ce durează așa mult: ne-a ajuns târziu cartea de identitate a microbuzului, noi nu avem ce căuta la Serviciul de Înmatriculări fără carte. Au ajuns greu, e distanța mare de la Botoșani până la Tudora, vă dați seama. Proiectul este al CJ-ului, noi suntem parteneri. Ei practic s-au ocupat, ne-au dat microbuzul școlar, cheia, ne-am pozat, ne-am filmat, ne-am așa... în momentul când am preluat noi trebuie să avem stații de încărcare. Noi ne-am ținut de cuvânt”
Stația era funcțională, amenajată la școală, așa cum a fost obligația din protocolul inițial. Doar că de la fotografiile din Piața Revoluției și până la primirea efectivă a documentelor necesare au trecut câteva luni bune.
Constantin Cocoreanu, primarul comunei Tudora
„Am așteptat, tot am așteptat, am așteptat și la un moment dat au venit cărțile într-adevăr, dar într-un moment în care noi nu avem buget ca să plătim taxele alea. Noi putem plăti 1/12, dar abia ne putem lua salariile lunile acestea până avem buget. Acum așteptăm în luna martie, pe data de 15 vom avea buget, vom merge și vom înmatricula. Dar asta este, a durat două luni de zile să ne vină cărțile”,
Petru Toma, primarul comunei Todireni a avut aceeași explicație: „Urmează să-l predăm. Sunt șase luni de când au fost repartizate, dar abia luna trecută am primit procesul verbal de predare. Probabil că trebuiau să dea HCJ după ce aduceau toate microbuzele, mă gândesc”.
… Au fost că livrarea tuturor celor 26 de microbuze a fost finalizată pe la finele lunii decembrie. Fără mare tam-tam: „M-ați văzut cumva pe mine prin poze?”, a întrebat retoric Constantin Bursuc, vicepreședintele CJ Botoșani.
Toate microbuzele electrice au fost staționate într-o parcare a companiei Nova Apaserv din Cătămărăști Deal. Fără jurnaliști și aparate de fotografiat: „Microbuzele stăteau inutil în fața CJ, în loc să fie date către beneficiari. Apoi am aflat că de fapt nu 9 trebuie să fie, ci un lot de 26 care aveau deja o repartizare”, a mai declarat Constantin Bursuc.
Potrivit șefului din CJ, odată livrate toate unitățile a fost nevoie de încheierea de procese verbale de predare-primire, individual, pe fiecare primărie în parte, oficializate din nou prin Hotărâre de Consiliu Județean.
Iar predarea efectivă către primării s-a făcut în același mod, de către o comisie din CJ. Chestiune care a fost una de durată.
Constantin Bursuc, vicepreședinte Consiliul Județean
„Cele 9 au venit așa, un hei-rup ca să dea bine în poze, că venea campania electorală. Nu pentru a se preda tot lotul. Tot lotul s-a predat undeva aproape de sfârșitul lunii decembrie. Atunci au venit toate microbuzele, le-am parcat într-o anumită locație, le-am luat și pe cele de la CJ, întrucât pentru ele trebuia să vină și documentația necesară și să facem și noi predarea către UAT-uri”,
În acest contract ar fi fost făcută o economie astfel că din suma inițială urmează să mai fie livrate încă zece microbuze electrice, în plus, undeva prin mai – iunie.
Astfel că numărul total ar ajunge la 36.
Și printr-un alt fond de mediu ar urma să mai fie achiziționate un număr de 15 microbuze, de această dată hibride și astfel ar fi acoperită toată nevoia din județ.
Declarația zilei 10 martie 2025
Gabriela Erdic
Mar 10, 2025
Gabriela Erdic
Mar 10, 2025
Candidatura lui Călin Georgescu respinsă de BEC, violențe în capitală – VIDEO
Redacția Botoșăneanul
Mar 09, 2025
Ne apropiem de ziua când trebuie să dăm ceasurile înainte
Redacția Botoșăneanul
Mar 09, 2025
Abonează-te pentru a fi la curent cu noutățile