Vremurile în care femeia se ocupa de bucătărie şi creşterea copiilor par să fi apus. În prezent femeile merg la serviciu pentru a aduce bani în casă, în timp ce bărbaţilor le este din ce în ce mai greu să îşi găsească un loc de muncă. O dovedesc din plin datele deţinute de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă, care sunt îngroşate cu precădere de bărbaţi. Unul dintre motivele pentru care „sexului puternic” îi este greu să se încadreze pe piaţa forţei de muncă locală ar fi şi numeroasele firme care au capotat din cauza crizei financiare, dar şi menţinerea pe piaţa locală a fabricilor de confecţii. Astfel, din cei peste 10.300 de şomeri înregistraţi în baza de date a AJOFM doar 3.800 sunt femei, diferenţa fiind de bărbaţi. Chiar şi pe grupe de vîrste reprezentantele sexului frumos fac diferenţa. „
La categorii de vîrste, între 40 şi 49 de ani ponderea cea mai mare o deţin bărbaţii, din 3.000 de persoane, doar 1.000 sunt femei, în cazul celor cu vîrste între 30 şi 39 de ani, din 2.500 de şomeri, doar 970 sunt femei”, a declarat
Gabriela Vranciuc, purtător de cuvînt AJOFM. Şi în cazul tinerilor pînă în 25 de ani situaţia nu pare să fie în favoarea bărbaţilor, peste 1.000 de tineri fiind şomeri din care doar 460 sunt femei. „
Un alt motiv pentru care fetele îşi găsesc un loc de muncă mai uşor este şi faptul că ele sunt mai receptive la participarea la cursurile organizate de AJOFM, în timp ce băieţii nu prea au răbdare”, a mai spus
Gabriela Vranciuc.
„Bărbaţii sunt mai dificili”
Dacă sunt sau nu bărbaţii discriminaţi pe piaţa forţei de muncă locală deocamdată
nu ar exista aspecte care să demonstreze acest lucru. Potrivit sindicaliştilor, însuşi profilul economic al Botoşaniului este unul care se adresează cu precădere femeilor. „
Nu cred că este o discriminare a bărbaţilor, problema se pune de ce locuri de muncă sunt în Botoşani. Discutăm din acest punct de vedere pentru că, ce mai există la Botoşani la nivel de fabrici este partea de confecţii, partea asta textilă unde specificul muncii este preponderent feminină. La partea de comerţ mic de exemplu, pornind de la cei din piaţă pînă la mici comercianţi iarăşi în general un patron preferă o femeie, pentru că bărbaţii sunt un pic mai dificili şi din punct de vedere a negocierii, a condiţiilor de lucru, adică sunt persoane un pic mai ferme sau mai dure”, a declarat
Marius Oroşanu, preşedinte Cartel Alfa Botoşani.