O comisie de control constituită din şapte consilieri judeţeni au analizat modul în care s-au făcut achiziţiile publice la două dintre instituţiile subordonate Consiliului Judeţean, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului şi Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri. Dacă în cazul celei dintîi nu au fost constatate nereguli în schimb, la cealaltă situaţia nu este una tocmai roz.
Comisia de analiză a verificat procedura de atribuire a contractelor de achiziţii publice. Astfel, în anul 2009 la DJDP au fost realizate achiziţii publice pentru care a fost estimat un buget de
8,49 milioane lei, valoarea contractată fiind de
8,74 milioane lei, cu o
depăşire de 10,3%. Prima dintre nereguli a fost depistată în cazul unei achiziţii „plombări drumuri judeţene pe baze”, unde valoarea contractului estimată a fost de
130.000 de lei, iar contractul a fost împărţit pe loturi între firmele Tehnic Asist şi Transporturi Auto. Ulterior, potrivit comisiei, fără a se prezenta vreo justificare, unul dintre loturi a fost suplimentat cu suma de
227.000 de lei, iar celălalt cu suma de
60.000 de lei. Comisia a solicitat personalului abilitat din DJDP documentele de recepţie pentru aceste lucrări care nu au putut fi prezentate în totalitate, personalul motivînd că recepţia a fost făcută de un membru din conducerea CJ, fără a fi respectată procedura legală.
-achiziţie covor asfaltic pe DJ 292, prin procedura cerere de ofertă, valoare contract estimată 1.086.717 lei cu TVA, valoare contractată 1.183.701,33 de lei cu TVA, firma cîştigătoare Tehnic Asist.
-achiziţia covor asfaltic pe DJ 298 prin procedura cerere ofertă. Valoare contract estimată 512.590 de lei cu TVA, valoare contractată 594.310 lei cu TVA, firma cîştigătoare Tehnic Asist. Şi în acest caz valoarea contractată depăşeşte cu mult valoarea estimată.
(…)
-achiziţie marcaje rutiere prin procedura de ofertă. Valoare contract estimată 424.338 cu TVA, valoare contractată 447.000 de lei cu TVA, firma cîştigătoare Loial Impex. Fără a se prezenta o justificare din punct de vedere tehnic, contractul a fost suplimentat cu suma de 216.584,6 lei.
Mai mult, în raportul înaintat de comisie consilierilor judeţeni se arată că în anul 2010, au fost realizate achiziţii publice pentru care a fost estimat un buget de
5.938.230,69 de lei fără TVA, valoarea contractată fiind de
7.009.296,85 lei cu TVA.
Comisia a constatat următoarele la contractele verificate:
-achiziţie închiriere utilaje de construcţii pentru lucrări de întreţinere curentă pe timp de vară, prin procedură de cerere ofertă. Valoare contract estimată
166.357 de lei fără TVA, valoare contractată
197.964,83 de lei cu TVA, firma cîştigătoare Construct Com. Fără a se prezenta o justificare din punct de vedere tehnic contractul a fost suplimentat cu
aproape 100.000 de lei, adică aproximativ jumătate din valoarea iniţială. Un alt contract unde valoare contractată a fost dublată cu 50% prin suplimentare s-a consemnat în cazul unei achiziţii pentru închirierea de autovehicule pentru transport materiale cu operatori unde valoarea estimată a fost de
143.743,69 de lei, valoarea contractată a fost de
143.743,69 de lei, suma suplimentată fiind de
85.527,50 de lei.
În concluzie, în urma verificării comisia de analiză şi verificare a concluzionat următoarele:
avînd în vedere că majoritatea contractelor sunt adjudecate exact la valoarea estimată sau mult mai mult, că suplimentarea se face cu fix 50% fără documente justificative concludente, că anumite persoane din conducerea CJ au intervenit în anumite etape a realizării contractelor, şi că, ceea ce legea achiziţiilor publice prezintă ca fiind excepţii, în cazul de faţă sunt reguli, se solicită corpului de control şi serviciului de audit intern din cadrul CJ verificarea amănunţită a achiziţiilor publice din cadrul DJDP cu prezentarea unui raport în plenul CJ, ocazie cu care se va analiza posibilitatea sesizării Curţii de Conturi.