Începerea semestrului doi, pe 8 februarie 2021, a venit cu o serie de reguli în contextul pandemiei de coronavirus, atât elevii, cât și profesorii fiind obligați să respecte măsurile impuse pentru a se evita o infectare cu noul virus.
Măsurile de igienă sunt mult mai severe, socializarea impune alte rigori, iar joaca celor mici a devenit și ea o posibilă ”sursă” de infecție, fiind trecută la categoria ”riscuri”.
Există, însă, și copii care nici nu se pot apropia de școală. Și asta pentru că au boli care îi vulnerabilizează ori dizabilități care, de asemenea, îi expun la riscuri suplimentare în cazul participării la ore în sala de clasă. Pentru aceste situații, au fost dispuse separat ”Măsuri pentru elevii și personalul din unitățile de învățământ aflate în grupele de vârstă la risc și/sau având afecțiuni cronice și/sau dizabilități”.
Potrivit acestor măsuri anunțate de Ministerul Educației, ”elevii care fac parte dintr-un grup de risc (de exemplu boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip 1, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilități, tratament imunodepresiv), se vor prezenta la școală, cu avizul și recomandările specifice de la medicul curant și cu acordul scris al părinților”.
De asemenea, după ce iau la cunoștință despre starea elevului, reprezentanții școlilor ”vor identifica, după caz, soluții pentru asigurarea procesului educațional la distanță sau în condiții de siguranță sporite”.
Situația acestor elevi este una specială, chiar dacă și până acum au desfășurat, odată cu colegii lor, ore în sistem online. De data aceasta, lucrurile se întâmplă un pic diferit. Și anume profesorul se află în sala de clasă, predând întregului colectiv, iar elevul de acasă trebuie să urmărească desfășurarea lecției conectându-se la un calculator aflat în clasă.
Problemele au apărut atunci când mai mulți părinți din Botoșani au fost trimiși la poarta Inspectoratului Școlar pentru a cere lămuriri, întrucât "nu știm, n-a venit nimic de la ISJ".
Mama unui copil cu dizabilități, al cărei copil este înscris în școala de masă, a refăcut un asemenea traseu. Pornind de la anunțul ministrului Educației.
”Ministrul Educației e optimist, aproape euforic. Periodic apare la cate o conferință, înconjurat de virusologi, epidemiologi și alți "ogi". Printre altele, amintește de copiii cu dizabilități care, în baza actelor medicale, a cererilor, pot opta să învețe acasă. Frumos până aici, onorabilă inițiativa. Problema se pune când treci la fapte”, spune mama unui copil cu dizabilități din municipiul Botoșani.
Mama a început, așa cum era firesc, să ”își facă temele”.
”Suni la școala unde învață copilul. "Ce vom face din semestrul doi, noi cei cu cerințe speciale? "Nu știm, n-a venit nimic de la ISJ". Involuntar, te întrebi cât are voie școala să facă fără acordul ISJ- ului. Nicio problemă, trecem la pasul 2, ISJ. "Doamna Inspector e în telemuncă". Dați-mi un număr de telefon să mă lămurească, să știu și eu ce-i de făcut pe termen lung!. "Vă las o adresa de mail". Mă întreb cum voi putea rezolva problema, cât timp voi pierde scriind email-uri... pentru ceva despre care se poate discuta și rezolva în 5 minute de convorbire. Revin peste ceva vreme, mai optimistă. Doamna e din nou in telemuncă”, povestește mai departe mama.
Dacă oficialii din Educație se rezumă la a transmite mesaje și atât, nu la fel stau lucrurile pentru un elev cu dizabilități. Or mamele știu cel mai bine asta.
Iuliana Diaconu, mama unui copil diagnosticat cu Asperger, a ales pentru fiul ei învățământul online. Și asta mai ales din cauza numeroaselor boli asociate de care suferă copilul, boli care nu îi permit expunerea în cadrul unui colectiv, în perioada pandemiei.
Mama a fost, însă, revoltată de modul în care sistemul îi tratează în continuare pe acești elevi.
”Oameni buni, vorbim despre copii cu cerințe speciale! În școala de masă, cu rigori care trebuie respectate, cu sute de ore de lucru, copii care în ciuda afecțiunilor cronice se străduiesc să țină pasul cu (cei mai buni la învățătură) colegi! Pentru copiii ăștia nu merge cu orbecăitul. Trebuie să știi totul sigur, să planifici. Nu-ți permiți să mergi la ghici”,
Iuliana Diaconu, mama unui copil cu Asperger
Apelat de către reporterul Botoșăneanul.ro în cursul zilei de luni, inspectorul școlar general Gabriel Hârtie nu a fost de găsit. A răspuns la telefon, în schimb, purtătorul de cuvânt.
Care a preluat problema și care, ulterior, a revenit cu răspunsul inspectorului general. Cu mențiunea, însă, că nu există un set de măsuri pe care ISJ să le transmită, ci fiecare școală se va adapta în așa fel încât elevii cu dizabilități să poată urmări cursurile de acasă, dacă optează pentru acest sistem.
”Vom trimite astăzi o adresă către școli cu privire la precizările ordinului, se vor rezolva aceste situații. Fiind prima zi de școală, posibil să nu se fi înțeles ceva. Ordinul a fost transmis în școli, însă vom reveni cu o adresă în cursul zilei de astăzi (luni, 8 februarie, nota red.), cu privire la elevii cu dizabilități”,
mesajul ISJ transmis prin purtătorul de cuvânt
Există și școli în care lucrurile s-au reglat înainte de ”adresa” de la ISJ. La Școala nr. 6 din municipiul Botoșani, în prima zi de școală, a fost conectat la internet calculatorul prin intermediul căruia elevul rămas acasă putea urmări ora în desfășurare.
Potrivit directorului Școlii nr. 6, Sabina Horopciuc, chiar dacă au întâmpinat câteva probleme tehnice la prima oră, situația s-a rezolvat destul de repede.
”Avem un singur copil cu CES, este în online. Pentru că domnul de matematică nu s-a putut conecta la prima oră, a durat un pic mai mult. A fost o problemă tehnică, iar acum copilul este conectat. Personal am fost și am văzut”,
Sabina Horopciuc, director Școala 6 Botoșani
Mama elevului a făcut o cerere pentru ca acesta să poată învăța de acasă, cerere pe care școala a aprobat-o.
”I s-a oferit această posibilitate, noi am aprobat cererea mamei. A fost această problemă tehnică de dimineață, era un calculator care nu s-a putut conecta, l-am schimbat, a durat un pic, dar apoi a fost bine, domnul de matematică a predat. Nu am avut probleme. Profesorul le predă celorlalți copii, un calculator este conectat, astfel încât copilul de acasă să poată asista la oră”,
Sabina Horopciuc, director Școala 6 Botoșani
Potrivit directorului școlii, s-a acționat în interesul copilului, conform cerințelor familiei.
”Noi am fi vrut ca acest elev să vină, probabil că ar fi prins mult mai repede din clasă, însă problema medicală nu îi permite. Nu putem forța nota, dacă mama așa decide, iar noi nu încălcăm drepturile copilului sau ale mamei. Am făcut tot posibilul pentru ca și acest copil să asiste la oră, chiar și online. Pentru siguranța lui, copilul va rămâne în continuare acasă”,
Sabina Horopciuc, director Școala 6 Botoșani
Problemele copiilor cu dizabilități sunt departe de a se fi rezolvat. Însă sistemul online este mult mai potrivit, în condițiile în care, spun părinții, acești copii se simt în siguranță în spațiul familial, se conectează mai bine la lecție, atenția nu le este distrasă de alte situații din clasă.
Rămân, însă, o serie de ”întrebări firești” adresate autorităților, în special inspectorilor școlari ale căror responsabilități se situează în această direcție, spun părinții.
- când ați verificat ultima dată ce nevoi au acești copii și profesorii lor?
- cum intenționați să facilitați învățarea în condițiile în care acești copii nu vor merge la școală?
- în urma celor spuse de Ministru, aveți o centralizare a copiilor cu cerințe speciale care doresc să învețe acasă? Sau mergem pe vechea zicala: "am fost luați pe nepregătite".
”Nu, nu aveți voie să fiți nepregătiți. Discutați cu directorii de școli, vedeți cum vă puteți organiza! Nu lăsați totul în seama unor profesori deja obosiți peste limită după un semestru greu pentru toți! Faceți câtă telemuncă doriți! Noi ne vom pregăti între timp la fel de serios ca de obicei pentru îndatoririle noastre”,
Iuliana Diaconu, mama unui copil cu Asperger
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Redacția Botoșăneanul
Nov 28, 2024
Gabriela Erdic
Nov 28, 2024