O profesoara de limba romana postat pe facebook un autodenunt. Pe scurt, nu mai vrea sa predea in scoala poezii de Eminescu, Amintirile lui Creanga si Slavici…
Reacția cadrului didactic a fost comentată pe pagina Cronici pe bune, într-un articol al cărui autor notează mai departe:
Prima mea reactie a fost: dar cine se crede? Acum ce o vrea? Sa studiem 50 Shades ca sa ii atragem spre lectura?
Apoi am stat si m-am gandit: cat am inteles eu in scoala generala din Eminescu? Despre tema mortii, despre trecerea timpului, despre nelinistile unui indragostit. Si am ajuns la concluzia ca: pana in clasa a VIII-a nu am inteles aproape nimic din poeziile lui (in afara de Somnoroase Pasarele, Sara pe deal…) Doar le-am invatat si le-am reprodus ca papagalul. Impreuna cu comentariile altora despre ele. Gandirea mea pe tema Eminescu a fost aproape de zero. Nu am avut nici macar o parere personala despre opera lui, pentru ca NU IL INTELEGEAM. Si eram un elev bun.
Cu scuzele de rigoare, poate ca voi sunteti mai evoluati, dar asta e adevarul.
L-am recitit in clasa a XII-a si era ca si cum l-am citit pentru prima data. Am inceput sa il inteleg:
“Viitorul si trecutul
Sunt a filei doua fete,
Vede-n capat începutul
Cine stie sa le-nvete;
Tot ce-a fost ori o sa fie
In prezent le-avem pe toate,
Dar de-a lor zadarnicie
Te întreaba si socoate.”
O poezie imposibil de patruns de catre un elev de clasa a VIII-a sau a X-a… Da de batai de cap studentilor la Filosofie.
Si, daca ma intrebati acum daca as fi preferat sa citesc in scoala Micul Print sau orice carti de aventuri, as spune DA, fara ezitare. Si pentru copiii mei as spune acelasi DA. Trebuie sa le facem pofta de lectura, sa le servim carti pe care le pot intelege cu mintea lor de 12-14 ani. Apoi, la timpul potrivit, studiem poeziile grele de Eminescu. Va fi ca incununare a unor ani de lectura, nu ca acum, un supliciu.
Sute de romani verzi au injurat-o pe Cristina pe pagina ei. In loc sa ne agatam de gat placuta patriotimului si sa ne batem in piept ca ne fura strainii tara, si scoala, si limba, si manualele, si mai stiu eu ce… as prefera sa stam putin si sa cugetam. Si sa ne raspundem la intrebarea: cum e mai bine pentru copii? Acum avem o scoala in care accentul pe cercuri, pe jocuri, pe proiecte este foarte mic. In schimb, este incurajata toceala. Mii de comentarii inghitite, despre opere pe care copiii nici nu le citesc uneori.
Cu Creanga nu sunt de acord, il puteam intelege fara probleme, dar…
Nu am inteles nimic nici din Slavici. Pur si simplu am invatat opera lui la o varsta mult prea mica.
Declarația zilei 15 noiembrie 2024
Oana Sava
Nov 15, 2024
Oana Sava
Nov 15, 2024
Redacția Botoșăneanul
Nov 15, 2024
„Salonul de toamnă”, expoziție de pictură și grafică organizată la Botoșani
Redacția Botoșăneanul
Nov 14, 2024
BLOCADA la Bucecea: Polițiștii n-au găsit niciun șofer băut
Redacția Botoșăneanul
Nov 14, 2024