Mare afacerist, printre altele, el a adus mașini de lux din Europa pentru lumea bună din Moldova și a deschis primul supermarket din zonă.
Carol Ankele a fost unul dintre oamenii care au contribuit semnificativ la ridicarea Botoșaniului după Marele Război.
La sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, Botoșaniul era unul dintre cele mai potente târguri din Moldova din punct de vedere economic.
Copilăria și tinerețea lui Carol Ankele sunt puțin cunoscute. Se spune că provenea dintr-o comunitate armenească din Austria, foarte bine ancorată în comerțul acelor vremuri. Primul Carol Ankele, bunicul dealerului auto de mai târziu, a ajuns la Botoșani la începutul secolului XIX. Presat de concurența acerbă din capitala Imperiului Habsburgic, bătrânul Ankele a căutat o zonă mai ofertantă din punct de vedere economic unde să-și impună monopolul. El și-a deschis rapid mai multe magazine unde comercializa bunuri de import, în special din lumea germană, axându-se mai ales pe produse de lux pentru protipendada botoșăneană, dar nu numai, impunându-se și la nivel regional.
Fiul său, Whilhelm, a continuat afacerile, iar prosperitatea rapidă dobândită la Botoșani s-a văzut în superba casă, construită de Whilhelm cu meșteri austrieci, în zona exclusivistă a târgului.
„Familia Ankele a venit din Austria. Era o familie bogată, care ştia cum să facă comerţ la cele mai înalte standarde. Era şi o chestiune de familie. În timpul lui Carol I au primit, fiind vienezi, largi privilegii, ceea ce le-a permis să facă comerţ şi să strângă o avere fabuloasă“, spune preotul Toader Candrea, apropiat al familiei Ankele și cel care a deținut și cea mai importantă casă a familiei, în centrul orașului.
Carol Ankele a făcut ceea ce știa familia sa să facă mai bine, afaceri. Până la vârsta de 30 de ani, Carol Ankele devenise cel mai bogat om din Botoșani. A făcut primul supermarket din Moldova, în adevăratul sens al cuvântului. Un magazin cu două etaje unde se putea găsi orice, de la produse alimentare și până la obiecte vestimentare și casnice. În plus, deschisese și alte magazine prin oraș, aprovizionând totodată și centre comerciale din Iași, Suceava, Fălticeni și chiar Cernăuți.
„Dintre comercianţi, alţii decât evrei, se desprinde fără drept de tăgadă Carol Ankele, unul dintre cei mai bogaţi din oraş, ai cărui înaintaşi au deschis marea Casă Comercială. Proprietar al unei mari şi frumoase case, magazin şi locuinţă, situată în centru, acesta avea un depozit de maşini agricole, altul de maşini de cusut, un atelier mecanic şi comercializa inclusiv electrotehnice, arme și multe altele. A făcut primul magazin universal din Botoşani, după modelul german. A fost, dacă putem spune aşa, primul hipermarket din zonă, unde puteai găsi absolut orice. În anul 1920 era cel mai bogat om din oraș“, precizează Florin Simion Egner, un specialist al istoriei armenilor la Botoșani.
De la finele secolului al XIX-lea, automobilul devenise un bun de lux dorit și în Regatul României. Oamenii cu bani voiau să dețină noile mașinării care deja făceau furori în marile state occidentale. În anul 1898, doctorul Thomas Tomescu a adus primul automobil din România, tocmai de la o expoziție auto din Londra. Au urmat și alte automobile cumpărate de oamenii cu bani. La începutul secolului XX erau peste 800 de automobile, însă majoritatea în București. În zona Moldovei era cerere, dar nu și ofertă. Carol Ankele, proprietarul marelui magazin universal, a decis să investească în această afacere. La puțin timp după ce doctorul Tomescu aducea primul automobil, tânărul antreprenor a deschis și primul magazin de automobile din Moldova.
Se afla în Centrul Comercial al orașului.
„A fost primul dealer auto din Moldova şi unul dintre primii din ţară. Le aducea la Botoșani, la magazinul său auto, o noutate absolută a acelor vremuri, și mai apoi le vindea în marile târguri din Moldova, la Iași, Hârlău, Suceava, dar și pe plan local“, spune Florin Simion Egner.
Abia după Primul Război Mondial, afacerea lui Ankele a început să se extindă. Aducea în special automobile americane, marca Ford, apoi s-a axat pe mașini germane, în special Mercedes. Le cumpăra din Germania și adăuga propriul profit, plus cheltuielile cu drumul. Avea însă destui clienți dispuși să ofere o avere pe un automobil. Imediat ce a ajuns să fie cunoscut, și-a extins gama de automobile, aducând la Botoșani, pe lângă Ford și Mercedes, automobile marca Hubert, iar mai apoi, după 1930, și Maserati, Chrysler şi Citroën.
Material integral în Adevărul...
Ambulanța chemată pe Pietonalul Unirii: Botoșănean, la un pas de moarte din cauza frigului
Oana Sava
Nov 22, 2024
Dezvoltare accelerată a rețelei de drumuri din Botoșani în mandatul Doinei Federovici
Redacția Botoșăneanul
Nov 22, 2024
Medicul botoșănean de la spitalul din Rădăuți, replică după doi ani și jumătate
Redacția Botoșăneanul
Nov 22, 2024
„Nordis” de Botoșani, un tânăr reținut pentru închirieri fictive de locuințe
Redacția Botoșăneanul
Nov 22, 2024