Puțini știu că prima bicicletă electrică a fost inventată de un botoșănean, în anii ’70.
Vehiculele electrice au ajuns azi la o cotă de popularitate uimitoare. Tinerii sunt din ce în ce mai preocupați de mediu și sunt tot mai mult implicați în acțiuni de responsabilitate socială, marile companii auto din lume se întrec în a scoate cele mai performante modele electrice, iar bicicletele și trotinetele electrice sunt tot mai căutate pe piață.
Azi, Sigismund Sleifer, moldoveanul din Dorohoi care a proiectat primul model de moped electric, are 90 de ani, dar nici pe departe faima și popularitatea meritate.
Inginer de profesie, cercetătorul Sleifer lucra la Institutul de Cercetări Electrotehnice (ICPE) București unde, de-a lungul anilor a semnat o serie de invenții în domeniul motoarelor electrice, scrie Life.ro.
După doi ani de cercetări, la începutul anilor ’70, împreună cu un grup de ingineri a prezentat prototipul primului moped electric, denumit simplu ELMO (Electric Moped), model cu care a participat la o mulțime de concursuri de inventică.
Primele premii nu au întârziat să apară deoarece ELMO avea niște caracteristice tehnice impresionante pentru acea perioadă: o autonomie de trei ore, atingea viteza de 25 de km/h şi avea o putere similară unui scuter pe benzină de 50 de centimetri cubi.
Din păcate a fost o invenție cu care Sigismund Sleifer doar se mândrești azi pentru că omagiile și banii au fost luați de statul român.
Pentru invenția sa, inginerul a primit o primă de 5000 de lei și un exemplar pe care să-l folosească pentru uz personal. Aceasta a fost marea recunoaștere după atâția ani de muncă, studiu și teste.
De restul, adică de mii de exemplare vândute în Europa, s-a ocupat statul roman, profund afectat la momentul respectiv de regimul comunist.
Într-un interviu la Digi 24, inginerul, ajuns la 90 de ani, povestea: „În Franţa era unul care a făcut un brevet. Bodeaux. Şi m-am întâlnit cu el şi mi-a spus: domne eu l-am vândut americanilor cu un milion de dolari. Dar dumneata? Ce să-i spui? Că în România nu puteam să fac nimic. Totul era Stat. Ceauşescu! Ceauşescu a încasat pe motoare vândute… milioane de mărci, de ruble, cum erau atunci”.
La momentul respectiv, televiziunea britanică BBC a trimis o echipă la București pentru a realiza un reportaj cu prima bicicletă electrică și inventatorul ei. Raymond Baxter, jurnalistul britanic relata în 1994: „În singura ţară europeană care nu are nevoie să importe petrol, acest nou moped produs local funcţionează pe bază de curent electric. A fost conceput şi construit aici, la Institutul de stat pentru inginerie electrică din Bucureşti”
După aproape 50 de ani de atunci, România importă biciclete electrice din China deoarece este bine știut faptul că produsele chinezești sunt mai ieftine.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Redacția Botoșăneanul
Nov 28, 2024
Gabriela Erdic
Nov 28, 2024