Guvernanții au introdus două noi situații în care se acordă ajutorul de deces, se arată într-o ordonanță de urgență publicată vineri în Monitorul Oficial.
Este vorba despre cei care decedează în timpul concediului pentru creșterea copilului, cu condiția ca aceștia să fi fost asigurați, sau despre decesul unui membru de familie al persoanelor menționate anterior.
OUG nr. 97/2020, ale cărei prevederi se aplică de vineri, stabilește că ajutorul de deces se acordă și dacă părinții aflați în concediul de creștere a copilului (până la doi ani sau până la șapte ani, în cazul copilului cu handicap) au încetat din viață. Condiția este ca persoanele respective să fi fost asigurate înaintea suspendării raportului de muncă sau de serviciu pentru acordarea concediului de creștere a copilului.
De asemenea, scrie Avocatnet.ro, potrivit OUG nr. 97/2020, ajutorul de deces se mai acordă și în cazul decesului unui membru de familie al persoanei aflate în concediul pentru creșterea copilului.
Ajutorul de deces a fost majorat la începutul acestui an, după cum urmează:
-5.429 lei, pentru asigurat sau pensionar (cu 266 de lei mai mult decât în anul 2019, când se acordau 5.163 de lei);
-2.715 lei, pentru un membru de familie al asiguratului sau al pensionarului (cu 133 de lei mai mult decât în 2019, când se acordau 2.582 de lei).
Potrivit Legii nr. 263/2010, ajutorul de deces se acordă în cazul morții unui asigurat, pensionar sau a unui membru de familie al acestora. Actele necesare acordării ajutorului de deces sunt următoarele:
-cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
-certificat de deces;
-act de identitate al solicitantului;
-acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar;
-dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces;
-act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani;
-adeverinţa care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârstă cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii.
În contextul epidemiei de coronavirus, actele de mai sus pot fi depuse numai în copie, prin serviciile poștale sau în format electronic, până luna viitoare, când se încheie cele 60 de zile de la ieșirea din starea de urgență.
România a ieșit din starea de urgență la data de 14 mai 2020, din 15 mai instituindu-se starea de alertă, care, cel mai probabil, va fi prelungită cu încă 30 de zile.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Accident într-o intersecție din Botoșani: Biciclist lovit de o mașină
Redacția Botoșăneanul
Nov 15, 2024
Redacția Botoșăneanul
Nov 15, 2024
ACUM: Patru consilieri noi depun jurământul în plenul județean - LIVE
Redacția Botoșăneanul
Nov 15, 2024
TOP 4 soluții eficiente pentru transport rapid și confortabil din Otopeni
Redacția Botoșăneanul
Nov 15, 2024
Top 3 activități pentru a te simți în vacanță chiar și după întoarcerea acasă
Redacția Botoșăneanul
Nov 15, 2024