Osanalele care de obicei se ridicau șefilor de la București sosiți la Botoșani au fost abandonate la întâlnirea care a avut loc miercuri la Prefectură cu reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră (CNAIR).
Discuțiile pe seama investițiilor care se derulează, sau mai bine spus se tot așteaptă să se desfășoare și în această parte de țară, au fost cât se poate de aprinse.
Mariana Ioniță, directorul general al CNAIR, a venit la Botoșani însoțită de șefii Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași și cei de la Secția de Drumuri Naționale (SDN) Botoșani.
Senatorul Costel Șoptică, la inițiativă căruia s-a organizat întrunirea și deputatul Cristian Achiței au dorit să afle din gura ”primului drumar al țării” când încep efectiv lucrările la cele două mari investiții rutiere: drumurile Botoșani – Târgu-Frumos și Botoșani – Ștefănești.
Iar veștile date de administratorii șoselelor de rang național i-a enervat.
Astfel, la prima rută abia pe 1 iulie, chiar în ziua ședinței, s-a semnat ordinul pentru începerea proiectării, care intră însă în vigoare pe 15 iulie și prevede o perioadă de cinci luni pentru realizare.
”Dar de ce din 15 iulie? Ce faceți până atunci?” a reacționat deputatul Cristian Achiței.
I s-a răspuns că ar fi niște termene legale care trebuie respectate, iar marea problemă este că potrivit tuturor acestor termene execuția propriu-zisă ar urma să înceapă tocmai pe 16 decembrie, adică după venirea iernii, anotimp care nu permite punerea în practică a unor lucrări de anvergură.
La întrunire, preocuparea lui Cătălin Iordache, șeful echipei de consultanță a DRDP Iași pentru amintita investiție, era dacă să se facă două sau trei benzi în zona Buda – Copălău, lucru care aproape că l-a adus în pragul unei crize de nervi pe deputatul liberal.
”Faceți-l așa cum e că, dacă se ajunge la exproprieri, nu se mai termină nici într-o sută de ani drumul ăsta. Faceți-l așa și după aceea vedem noi și cu a treia bandă”,
Cristian Achiței, deputat.
Situația cu drumul Botoșani – Ștefănești este asemănătoare. Pe 22 iunie s-a dat ordinul de începere a proiectării, care potrivit contractului se va întinde pe șase luni, ceea ce înseamnă că lucrările propriu-zise ar trebui să înceapă abia pe 23 decembrie, cu două zile înaintea Crăciunului.
Practic, nu s-ar mai face efectiv ceva în 2020. Termenul de execuție ar fi de doi ani și dacă s-ar respecta drumul Botoșani – Ștefănești ar fi gata undeva în ianuarie 2023.
Senatorul liberal a considerat inacceptabilă o asemenea abordare a investiției și a solicitat pornirea lucrărilor cel târziu în luna septembrie.
”Nu se poate mai repede? Nu suntem toți drumari aici, dar am înțeles un lucru foarte clar: că se poate realiza o sectorizare și putem avea o abordare mult mai aplicată. Pentru că altfel putem discuta despre un tronson întreg și atunci ne trezim pe 23 decembrie. Sau putem face o sectorizare și atunci pe două sectoare sau trei să înceapă lucrările”,
Costel Șoptică, senator.
Ca atare, liderul PNL a solicitat împărțirea șoselei pe mai multe tronsoane astfel încât să se poată trece la treabă cel mai târziu în prima lună de toamnă și nici într-un caz abia în decembrie.
Iar Dorina Tiron, șefa echipei de consultanță a DRDP Iași pentru Botoșani – Ștefănești a acceptat că în trei luni pot începe lucrările pe un sector de șosea.
Șefa CNAIR de la București a încercat să mai domolească spiritele și a dat în mai multe rânduri asigurări că ambele investiții vor fi finanțate din fonduri europene: ”nu ne mai oprește nimeni”.
Reproșuri au venit și din partea primarului Cătălin Flutur, care s-a plâns că locuitorii municipiului plătesc rovinietă, însă CNAIR nu alocă vreun leu pentru întreținerea drumurilor de rang național care traversează orașul. Și asta n-a fost tot. Edilul șef a atacat CNAIR-ul și DRDP-ul și pe seama drumului Botoșani – Târgu-Frumos.
”Eu nu mai știu să fie în toată țara asta două municipii reședință de județ care să nu fie legate printr-un drum modernizat”,
Cătălin Flutur, primar Botoșani.
Culmea este că, dacă la alte întâlniri asemănătoare reprezentanții CNAIR și DRDP dădeau vina pe predecesori sau veneau cu tot felul de statistici care să arate că infrastructura botoșăneană ar fi fost de fapt bine finanțată, de această dată nu au negat evidențele și nu i-au contrazis în vreun fel pe oficialii botoșăneni.
Ba chiar atitudinea șefei CNAIR a fost una dezarmant de sinceră.
”Mi-ar fi plăcut să avem aici mai multe proiecte. Eu mă duc prin țară și mă bucur când prezint ce proiecte avem și îmi pare rău atât de rău că nu pot să prezint și aici niște autostrăzi, niște drumuri noi”,
Mariana Ioniță, director general CNAIR.
Aceasta a dat însă asigurări că drumurile Botoșani – Târgu-Frumos și Botoșani – Ștefănești, pentru care au fost desemnați deja și constructorii, vor fi executate.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL
Curse de pe Aeroportul Iași către o destinație așteptată – PROGRAMUL
Redacția Botoșăneanul
Nov 16, 2024
Boala de care suferă tot mai mulți botoșăneni: Cel mai mic pacient are doar 1 an și jumătate
Oana Sava
Nov 16, 2024
„Blitz” cu polițiștii rutieri pe străzile orașului: Trei șoferi au fost ghinioniștii dimineții
Redacția Botoșăneanul
Nov 16, 2024
Tânăr ridicat de „mascați”, a furat din magazine trei zile la rând
Oana Sava
Nov 16, 2024
„Carnavalul toamnei” la un liceu din Botoșani: Proiect de suflet cu frații de peste Prut
Redacția Botoșăneanul
Nov 16, 2024