OUG pentru decontarea transportului a fost retrasă din şedinţa Comisiei de Dialog Social.
Elevii spun că Guvernul dovedește o lipsă de asumare a creşterii alocărilor bugetare pentru transportul elevilor, ceea ce reprezintă ”un atac flagrant la sistemul de educaţie”
Consiliul Naţional al Elevilor transmite că OUG pentru decontarea transportului a fost retrasă din şedinţa Comisiei de Dialog Social, cu doar o oră înainte de întrunirea acesteia.
”În şedinţa Comisiei de Dialog Social ce a avut loc la data de 19 septembrie 2022 ar fi trebuit să se poarte o discuţie despre un proiect de Ordonanţă de Urgenţă ce implementa un nou mecanism pentru decontarea cheltuielilor de transport ale elevilor navetişti: o sumă forfetară, în valoare de 50 de lei pentru primii 3 kilometri parcurşi, ulterior fiind adăugaţi câte 5 lei pentru fiecare kilometru în plus. Cu mai puţin de o oră înainte de momentul începerii şedinţei, Ministerul Educaţiei a retras componenta transportului din proiectul de OUG, amânând discuţia pentru o dezbatere publică ce va fi organizată în data de 21 septembrie 2022”,
Consiliul Naţional al Elevilor, într-un comunicat de presă.
Organizaţia afirmă că, deşi noul mecanism presupune o creştere a alocărilor bugetare din prezent, acesta tot nu ar putea rezolva problemele majore din teritoriu.
Reprezentanţii elevilor afirmă că zeci de abonamente din ţară arată că, urmând formula de calcul propusă de Ministerul Educaţiei, elevii ar primi, într-un caz norocos, puţin peste jumătate din suma reală.
”Spre exemplu, în judeţul Bihor, un elev navetist care se află la 7 kilometri de localitatea în care studiază plăteşte, lunar, un abonament în valoare 210 lei. Conform proiectului lansat în dezbatere publică de Minister, acest elev ar urma să primească înapoi 105 lei. În aceeaşi notă, un elev din judeţul Botoşani, care face o navetă de 21 de kilometri, plăteşte, lunar, un abonament în valoare de 440 lei. Dacă OUG-ul ar fi aprobat în această formă, elevul ar primi înapoi doar 210 lei. Deşi soluţia propusă de Ministerul Educaţiei nu este ideală, ea reprezintă o variantă de compromis, care trebuie folosită până cel târziu la începutul anului 2023, atunci când se va aproba o nouă lege a bugetului de stat”, au mai transmis elevii.
Aceştia au solicitat creşterea plafonului de majorare al sumei forfetare cu până la 100%.
”În acest mod, am putea vorbi despre o adaptare, într-o mai mare măsură, la realităţile din teren. Complementar, Guvernul României trebuie să instituie un nou set de tarife maximale, care să respecte solicitările operatorilor de transport, care reclamă faptul că actualele tarife nu le-ar acoperi nici măcar costurile operaţionale. Odată implementată această obligaţie, Ministerul Transporturilor, prin Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier, trebuie să îşi asume monitorizarea respectării acestora. Consiliul Naţional al Elevilor se arată revoltat de faptul că, deşi problematica transportului elevilor persistă de ani de zile, Guvernul României nu doreşte, nici acum, când rata abandonului şcolar şi preţurile practicate de operatorii de transport cresc într-un ritm accelerat, să accepte propunerile făcute de reprezentanţii elevilor: introducerea, în bugetul de stat, a unor sume care să acopere cheltuielile de transport ale elevilor, ca ele să fie ulterior transferate, prin cote defalcate din taxa pe valoare adăugată, către consiliile judeţene, ei fiind cei responsabili de gestionarea serviciilor de transport de la nivel judeţean”, au mai transmis elevii.
În acest sens, elevii ”solicită ferm Guvernului României să ţină cont de realitatea din teren şi să îşi asume, la nivelul întregii coaliţii de guvernare, trecerea la subvenţionarea cheltuielilor de transport ale elevilor începând cu luna ianuarie 2023”.
”Din nou, iresponsabilitatea autorităţilor ajunge să fie suportată de buzunarele elevilor şi familiilor acestora. Este inacceptabil faptul că Guvernul României nu a înţeles, nici până acum, că o lipsă de asumare a creşterii alocărilor bugetare pentru transportul elevilor reprezintă un atac flagrant la sistemul de educaţie, care nu poate avea nicio justificare. Soluţia este în faţa noastră şi ea trebuie aplicată în cel mai scurt timp: trecerea de la decont la subvenţie, aşa cum de altfel se propunea şi în proiectul de Lege a învăţământului preuniversitar. Oricine blochează implementarea unor mecanisme funcţionale de subvenţionare a transportului elevilor se fac vinovaţi de creşterea ratei abandonului şcolar în România şi ar trebui să plece din funcţie imediat”, a declarat Robert Avram, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.
(P) Tot ce trebuie să știi despre centralele termice pe lemne - avantaje, alegere, beneficii
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
(P) Strategii de marketing personal pentru modelele de videochat
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
Laborator de la „Mavromati” lovit de ghinion, concurs ratat pentru încă un post
Oana Sava
Oct 29, 2024
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024