Unde dai și unde crapă
Nu este nici o glumă, asta chiar s-a întâmplat la
Primăria Botoșani. La mai bine de un an de la data realizării sale, vă prezentăm în premieră date din auditul pe
care celebra
PricewaterhouseCoopers l-a realizat la comanda municipalității botoșănene. Intitulată ”Analiza diagnostic a activității societăților
SC Urban Serv SA și
SC Locativa SA Botoșani din perspectivă economică și organizațională”, lucrarea se întinde pe 86 de pagini și din start trebuie spus că nu cuprinde mult anunțatele ”bombe” de către edili. Ba mai mult, în condițiile în care înaintea de efectuarea auditului, atât
primarul Ovidiu Portariuc, cât și sfătuitorul acestuia, consilierul local Mihai Tincu, lansau ideea desființării
SC Locativa SA, ținta neoficială fiind de fapt îndepărtarea lui Cătălin Flutur din funcția de director general, din raport reiese contrariul.
PwC recomandă preluarea de către Locativa a cimitirelor, piețelor, teatrelor, sălii polivalente
PwC a analizat avantajele fuzionării celor două companii și a identificat ”crearea de sinergii între cele două companii care să crească eficiența activităților desfășurate, scăderea numărului de angajați și reducerea costurilor de întreținere”.
S-au depistat însă o mulțime de dezavantaje: costuri de integrare, un control mai dificil al costurilor și
”potențiale diferențe culturale”.
Verdictul este unul cât se poate de dur pentru conducerea social-democrată a municipiului:
”Nu avem cunoștință de o situație în care serviciile de salubrizare, colectare deșeuri, administrare locuințe, spații comerciale, piețe și cimitire să fie oferite cetățenilor de aceeași entitate, reprezentând un model de funcționare cu risc mai ridicat”.
Și asta nu este tot.
PwC nu doar că respinge practic ideea desființării societății
Locativa, ci chiar recomandă centralizarea funcției de administrare a proprietăților imobiliare a municipiului Botoșani și crearea unui portofoliu imobiliar care să contribuie la dezvoltarea sustenabilă a orașului.
”Astfel, Locativa ar putea prelua gestiunea tuturor spațiilor și imobilelor municipiului Botoșani, cum ar fi teatre, săli de sport, săli polivalente, piețe, cimitire etc. Preluarea ar trebui să aibă loc treptat, în funcție de importanța obiectivului și de nivelul de specializare pentru administrare”, se arată în amintitul raport. Ca beneficii sunt menționate dezvoltarea unui portofoliu imobiliar care să sprijine obiectivele municipale și creșterea gradului de ocupare concomitent cu scăderea costurilor de întreținere a spațiilor administrate.
Ba mai mult, se recomandă transferul activității de administrare a piețelor și cimitirelor de la
SC Urban Serv SA la
SC Locativa SA.
”Mega surpriză”: Din raport aflăm că piețele oferă mese spre închiriere
Raportul cuprinde o sumedenie de informații care ar fi putut fi preluate de la
SC Urban Serv SA fără să fie necesar să se plătească 30.000 de euro. Capitolul ”administrare piețe” este elocvent în această privință. Iată ce ”surprize” aflăm din raport:
”Administrarea Pieței Centrale și a Pieței Viilor se realizează conform regulamentului de funcționare al piețelor și oboarelor.
Spațiile din cadrul celor două piețe se alocă în urma organizării de licitații. Închirierea prin licitație se realizează de către societăți comerciale.
Administrarea piețelor oferă mese de închiriat pentru producătorii particulari, pe baza certificatului de producător. Aceștia achită în avans chiria aferentă spațiului închiriat pentru a rezerva o masă.
Atât societățile care închiriază spații în cadrul celor două piețe, cât și producătorii particulari vor achita chiria în avans, în timp ce utilitățile se vor achita la sfârșitul lunii.
Încasarea se realizează în cadrul piețelor de luni până duminică la casieria pieței până la ora 14:00. Încasatorii sunt împărțiți în șase zone de încasare”.
Trebuia plătită o firmă din București ca să aflăm între ce ore se încasează chiriile în piețele de la Botoșani?
S-a angajat o firmă din București ca să ne spună că administrarea cimitirelor asigură săparea gropii și transportul sicriului
Și asta pare nimic pe lângă capitolul ”Administrare cimitire”. Aici găsim unele informații care inclusiv duminică, 11 ianuarie 2015, erau afișate la intrarea în Cimitirul Pacea. Dar ce aflăm din raport?
”Administrarea celor două cimitire Eternitatea și Pacea se realizează conform Regulamentului de funcționare al cimitirelor.
Locurile de înhumare sunt concesionate pe o perioadă de 7, 15, 25 și 40 de ani, fiind încheiate contracte de concesionare. Tariful perceput pentru concesiune se achită integral de către concesionari la încheierea contractului.
Pentru activitatea de înhumare, administrarea cimitirelor asigură săparea gropii, transportul sicriului, înhumarea în groapă și evacuarea pământului rezultat în urma săpării gropii. Pentru aceste activități sunt percepute taxe separate pentru fiecare din activități. La nivel de lună se realizează în medie 30 de înhumări la Cimitirul Pacea și 15 înhumări la Cimitirul Eternitatea.
Personalul angajat în activitatea de administrare a cimitirelor asigură și întreținerea mormintelor, precum și montarea de lucrări funerare și întreținerea acestora. Aceste activități sunt taxate de asemenea separat”.
Cinism corporativ: mai multe locuri în cimitire ca să încasați mai mulți bani
Analiza referitoare la
SC Urban Serv SA se încheie cu un capitol de recomandări. Sunt 15 la număr, unele părând generale, precum ”analiza gradului de încărcare al
angajaților atât pentru activitățile principale ale societății cât și pentru suport”, altele mai directe –
”relocarea activității de întreținere și reparații auto și a activității de dispecerat într-un spațiu comun și subordonarea lor independentă de activitatea de colectare deșeuri și salubrizare” și
”analiza opțiunii de a externaliza anumite funcții din cadrul societății”. Una dintre recomandări este de-a dreptul cinică:
”Extinderea cimitirului pentru a suplimenta numărul de locuri disponibile pentru concesionare”.
Sunt trecute în revistă și beneficii:
”creșterea veniturilor proporțional cu numărul de locuri nou create”.
Compania plătită din banii noștri recomandă majorarea chiriilor
Aceasta nu este însă singura idee dată edililor de a crește încasările, ci și trecerea la niște scumpiri.
”Pentru locuințele ANL, în cazul tinerilor de peste 35 de ani, chiria poate fi recalculată, rezultând astfel un tarif/mp mai ridicat”, este una dintre recomandările făcute conducerii
Locativa.
Nu au fost uitate însă nici firmele.
PwC arată că, pentru spațiile comerciale, prețul de închiriere de pe piața locală este în medie de 5 euro/mp, dar poate ajunge și la 8-9 euro/mp. De asemenea, se menționează că prețurile de pornire pentru licitații practicate de societăți
similare din orașe comparabile cu Botoșani sunt duble față de cele impuse de
Locativa. Așadar...
”Chiria încasată de Locativa pentru spațiile comerciale este în medie sub prețul pieței. Recomandăm astfel identificarea unor metode de creștere a numărului de ofertanți în cadrul licitațiilor de închiriere, de exemplu prin publicitate crescută sau prin colaborarea cu agenții imobiliare”.
Beneficiile decurg astfel de la sine:
”creșterea veniturilor ca urmare a creșterii prețului mediu de închiriere a locuințelor ANL” și ”creșterea prețului de închiriere pentru spațiile comerciale prin atragerea unui număr mai mare de ofertanți în cadrul licitațiilor”.
Toate aceste lucruri se regăsesc la capitolul de recomandări, la cea de-a V – a mai exact:
”creșterea chiriilor pentru acele spații care nu au un preț reglementat prin lege”.
Două opțiuni strategice la final
Întreg raportul se termină cu un capitol de
”Opțiuni strategice de organizare a activității celor souă societăți”, fiind expuse două opțiuni: crearea unui centru de servicii pentru funcțiile de suport (financiar-contabilitate, resurse umane, achiziții, mediu, juridic, management integrat, audit intern) și fuziunea, pentru a doua variantă fiind identificate mai multe dezavantaje decât avantaje.
Raportul a devenit secret inclusiv pentru administratorii societăților
De la cap la coadă această așa intitulată ”analiză diagnostic” a fost una învăluită în mister. Pe lângă faptul că primarul a lansat ideea desființării Locativa, după care a comandat acest audit, foarte interesant este că tot
Ovidiu Portariuc a anunțat firma care îl va executa înainte de finalizarea procedurii propriu-zise de achiziție publică. Astfel, pe 28 august 2013 primarul a declarat că
PricewaterhouseCoopers va efectua auditul, pentru ca abia pe 9 septembrie 2013
Primăria Botoșani să publice pe pagina web a instituției rezultatul licitației. În realitate, a fost însă vorba de o achiziție directă la prețeul de 118.467 fără TVA, deși inițial edilul șef anunțase un cost de 23.000 de euro.
CITEȘTE ȘI:
STRICT SECRET: Vicele Țurcanu pus să citească documente, sub supraveghere
Ciudățeniile nu se opresc aici. Deși a fost întocmit în noiembrie 2013, primarul a anunțat că a intrat în posesia raportului abia în iulie 2014 și că le va cere directorilor celor două societăți comerciale să organizeze conferințe de presă în care să prezinte rezultatele. Le-a înmânat copii după rapoarte, ocazie cu care Cătălin Flutur și Simion Drelciuc au aflat că, de fapt, nu au ce întâlniri cu jurnaliștii să facă fiindcă raportul este secret. Atât de secret încât nu poate fi prezentat nici măcar membrilor consiliilor de administrație. Și atunci cum să implementeze recomandările făcute de
PwC în condițiile în care pentru o bună parte dintre ele este necesar votul componenților CA? Ba mai mult, raportul este secret și pentru consilierii locali, cei care votează bugetul municipiului Botoșani, din care a fost plătit acest raport.
Consilieri stupefiați de conținutul raportului secret
Invitat vineri la
Botoșăneanul TV, consilierul local
Paul Onișa s-a arătat de-a dreptul stupefiat de conținutul auditului, de care a luat cunoștință în timpul emisiunii de la Somax TV.
”Am să cer să nu se plătească raportul”, a spus în mai
multe rânduri
Paul Onișa, în opinia căruia raportul se încadrează în categoria afirmațiilor de genul
”iarna nu e ca vară”, ”trebuie să facem bine ca să nu fie rău” și
”după noapte vine zi”. Prezentă de asemenea la
Botoșăneanul TV, Cătălina Lupașcu a spus că a reușit să afle ”pe surse” câteva date din raport, exprimându-și totodată părerea că, odată raportul plătit, va fi aproape imposibil să se mai recupereze banii. Tot în cadrul emisiunii realizate de reporterii de la
Botoșăneanul s-a lansat varianta că raportul ar fi fost secretizat la cererea expresă a
primarului Ovidiu Portariuc, după ce a văzut ce cuprinde acesta: respingerea practic a desființării
Locativa și o mulțime de generalități afișate inclusiv în piețe și cimitire. Cum altfel poate fi secret câte înmormântări se fac într-o lună sau programul de încasare al chiriilor în piețe?
Sergiu BĂLĂȘCĂU
VEZI CUM ANUNȚA PRIMARUL DEZVĂLUIRI BOMBĂ ÎN AUDIT ȘI FAPTUL CĂ VA FI PREZENTAT ÎN CONSILIUL LOCAL. NICI UNA, NICI CEALALTĂ NU S-AU ÎNTÂMPLAT
[[banner]]
CITEȘTE ȘI:
Firma pentru auditul lui Portariuc anunțată „din culise” - DOCUMENT