Pe 9 februarie Summerfest Botoşani a împlinit şase luni. Nu de la desfăşurarea propriu-zisă a festivalului, ci din momentul în care denumirea a apărut oficial. Nu la Primăria Botoşani sau în locul unde au avut loc spectacolele, ci la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM). Marea surpriză este că acţiunea de la OSIM nu aparţine municipalităţii botoşănene, ci unei firme private. Care firmă nu este nici măcar din Botoşani, ci din… Bucureşti.
„Summerfest Botoşani 2012” apare întâi la OSIM şi apoi la… festival
Pe 9 august, cu două săptămâni înainte de debutul
Festivalului Verii, rebotezat de noua conducere a administraţiei locale
„Summerfest”, la registratura
OSIM s-a consemnat cererea de înregistrare a mărcii
„Summerfest Botoşani 2012”. Solicitarea a aparţinut
SC Zenstudio Media SRL, o companie din capitală cu activitate axată pe imagine şi publicitate, de la consultanţă politică, marketing politic şi electoral, până la creaţie identitate vizuală şi tipar offset & digital. Cererea de înregistrare era pentru clasa 41,
„educaţie; instruire; divertisment; activităţi sportive şi culturale”, adică tocmai domeniul în care se încadrează şi sărbătorile specifice anotimpului estival organizate de autorităţile locale. Solicitarea depusă la
OSIM cuprinde şi logo-ul manifestării, care este exact cel sub care s-a desfăşurat primul festival al verii din mandatul de primar al lui
Ovidiu Portariuc. În cadrul operaţiunii de la
OSIM a intrat şi cabinetul individual de proprietate industrială „Alecu Bogdan” din Bacău, ca mandatar pentru înregistrarea „Summerfest Botoşani 2012”. Prima etapă în obţinerea mărcii s-a consemnat pe 31 august, la doar patru zile după terminarea festivalului, când s-a publicat certificatul de depozit, etapă premergătoare obţinerii unui titlu.
Firma cu OSIM-ul a tipărit broşuri la festival
Demersul de la
OSIM al
SC Zenstudio Media SRL nu este însă unul întâmplător. Agentul economic din capitală este cel care s-a ocupat de promovarea
„Summerfest Botoşani 2012”. La câteva zile după terminarea manifestării, date fiind ezitările edililor de a face publice cifrele financiare ale acţiunii desfăşurate la monumentul Răscoalei de la 1907,
Botoşăneanul a solicitat oficial municipalităţii, la legea 544/2001, mai multe informaţii privitoare la organizarea
„Summerfest”. Una dintre întrebări viza suma cheltuită cu publicitatea festivalului şi firma care s-a ocupat de această activitate. Pe 11 septembrie
Primăria Botoşani a trimis un răspuns în care se arată că
24.157 de lei din bugetul festivalului au fost consumaţi pentru promovare. Banii s-au cheltuit pentru producţia şi creaţia de afişe, roll-up – uri, volante, broşuri de informare, bannere, mesh-uri, backlit, pentru site-ul evenimentului.
„Au fost tipărite 5.000 de broşuri, 8 pagini color, preţ per broşură 0,7196 lei – preţul include creaţia, producţia, machetă hartă. Compania care a realizat operaţiunea este SC Zenstudio Media SRL”, se menţionează în adresă primită de la
Primăria Botoşani.
Primăria plăteşte pentru logo-ul Summerfest, dar nu-l înregistrează la OSIM
Printre activităţile care au fost finanţate din amintita sumă se află, potrivit aceleiaşi adrese remise de municipalitate, realizarea paginii oficiale de Facebook a manifestării şi, atenţie,
„creaţia machetei grafice pentru logo”. Cu alte cuvinte,
Primăria Botoşani a plătit pentru realizarea unui logo, însă nu l-a înregistrat la
OSIM, lucru pe care l-a făcut în schimb tocmai
SC Zenstudio Media SRL. Cheltuielile totale ale
„Summerfest Botoşani 2012” s-au ridicat exact la
206.268 lei, ceea ce înseamnă că pentru partea de promovare s-a alocat aproximativ o optime din bugetul manifestării şi aproape un sfert din
încasări, ţinând cont că acestea s-au ridicat la nici mai mult, nici mai puţin de
113.536 lei.
CITEŞTE ŞI:
Jumătate de miliard cu scena prezentatorului cu elogii la primar – DOCUMENT
Un angajat sau nici măcar unul
Cine este însă
SC Zenstudio Media SRL şi cum a ajuns o firmă din Bucureşti să se ocupe de promovarea unui festival din Botoşani în condiţiile în care cu doar două-trei luni înainte, pe atunci candidatul la
Primăria Botoşani Ovidiu Portariuc, avea ca temă preferată de campanie contractarea a cât mai multe lucrări de către societăţile comerciale din municipiu sau judeţ pentru ca banii să rămână aici? Potrivit
listafirme.ro, agentul economic s-a înfiinţat în noiembrie 2004 şi din anul următor şi până în 2011 a avut o cifră de afaceri care a variat de la 8.187 de lei până la 84.955 de lei. În afara anului constituirii şi primului integral de activitate, terminaţi pe pierdere, toţi ceilalţi s-au încheiat pe plus, însă profitul net obţinut a fost unul mai mult simbolic, cel mai însemnat abia trecând de o mie de euro. Conform aceleiaşi surse, obiectul principal de activitate al agentului economic îl constituie
„activităţi ale agenţiilor de publicitate”, iar în toţi anii menţionaţi numărul angajaţilor a variat de la 0 la… 1.
CITEŞTE ŞI:
Tatăl lui Portariuc, Flutur şi directorii pe făraş, sponsori la Summer Fest
Compania din Bucureşti are clienţi de vază la PSD
Dincolo de aceste cifre, unul dintre răspunsurile la întrebarea mai sus menţionată poate fi aflat consultând lista de clienţi a
SC Zenstudio Media SRL. Sunt prezentate peste 30 de companii şi şase persoane fizice. Ei bine, trei din categoria celor din urmă sunt social-democraţi de calibru. Este vorba de
Valeriu Zgonea, preşedintele Camerei Deputaţilor şi vicepreşedinte PSD, cel care în precampania electorală din 2012 a susţinut prelegeri electorale la Botoşani, de
ministrul de Externe Titus Corlăţean, de asemenea
vicepreşedinte naţional PSD şi de
Victor Negrescu.
Acesta din urmă este preşedintele
PES Activists România, o reţea a militanţilor social-democraţi europeni şi s-a ocupat îndeaproape de organizarea
„Summerfest Botoşani 2013”, participând totodată la mai multe acţiuni politice la Botoşani în perioada în care
Ovidiu Portariuc era candidat la
Primăria Botoşani. „Pentru cei care nu cunosc poza este de la evenimentul Summerfest Botoşani 2012, eveniment pe care l-am organizat şi care a adunat fantasticul număr de 100.000 de participanţi în 4 zile. A fost greu, dar nu a fost un sentiment de mândrie pe care rareori l-am resimţit ca şi persoană foarte perfecţionistă”, nota
Victor Negrescu pe propriul cont de Facebook, la finalul festivalului de la Botoşani, lângă o poză cu mulţimea.
Ovidiu Portariuc este de altfel şi în momentul de faţă
vicepreşedinte PES Activists România, până spre sfârşitul lunii ianuarie fiind şi coordonator pe Botoşani a acestei grupări. Un al patrulea politician prezentat ca şi client al
SC Zenstudio Media SRL este
Cristian Diaconescu, fost candidat PSD la Primăria Bucureşti, trecut apoi la UNPR, ulterior devenit consilier prezidenţial pentru o scurtă perioadă de timp.
Tăcere la firma din capitală
Pentru
SC Zenstudio Media SRL înregistrarea unei mărci la
OSIM nu reprezintă tocmai o activitate curentă. În afară de
„Summerfest Botoşani 2012”, în cei peste 12 ani de activitate a firmei s-a mai depus, conform listamarci.ro, o singură solicitare de acest gen, pentru „Crazypc Notoriously Resourceful”, care vizează patru clase de activităţi, inclusiv „instrumente de muzică” şi „publicitate”. Toate încercările noastre de a obţine un punct de vedere de la
Florin Carată, administratorul SC Zenstudio Media SRL, pe tema
„Summerfest Botoşani 2012”, au fost sortite eşecului. La numerele de telefon de pe pagina web a firmei şi de pe
listafirme.ro ne-a intrat direct mesageria. Am încercat să trimitem un e-mail la adresa afişată pe site, însă ne-a fost returnat pentru că nu ar fi funcţională. Într-un final am reuşit să facem rost de un număr de fix, la care de fiecare dată ne-a răspuns aceeaşi persoană, care a refuzat să ne dea numărul de telefon al administratorului firmei,vineri spunându-ne că ne va suna acesta, lucru care nu s-a întâmplat, iar sâmbătă că este plecat prin ţară. În acest fel, unele întrebări, precum aceea dacă
SC Zenstudio Media SRL s-a ocupat şi de campania electorală a lui
Ovidiu Portariuc, tipărindu-i afişe, aşa cum s-a vehiculat în zilele imediate de după
„Summerfest” rămân fără răspuns. Deocamdată!
Primarul aşteaptă cesionarea mărcii
Pe de altă parte, primarul nu este îngrijorat de perspectiva ca o firmă privată din Bucureşti să devină titulară peste marca
„Summerfest Botoşani 2012”.
„Ei s-au ocupat de festival şi de înregistrarea mărcii şi după ce o obţin, o vor cesiona Primăriei Botoşani”, ne-a declarat
Ovidiu Portariuc, care a adăugat că
SC Zenstudio Media SRL va face acest lucru gratuit. Nu a făcut-o până acum deoarece procedurile de înregistrare a unei mărci la
OSIM durează mai mult decât şase luni de zile. Cât despre modul în care a ajuns o societate comercială din Bucureşti să se ocupe de promovarea unui festival al verii din Botoşani…
„au fost mai multe firme care au depus oferte”, iar
SC Zenstudio Media SRL a fost cea aleasă.
Sergiu BĂLĂŞCĂU
CITEŞTE ŞI:
Ţeapă în bikini la Summer Fest
VEZI ŞI:
Flutur execută Summer Fest : O golănie, bani cheltuiţi pentru datorii de campanie – VIDEO