Una din cele mai importante afaceri parafate în acest an în România are ramificaţii în Europa Occidentală deşi, teoretic, firma care a cumpărat SC Romtranspetrol SA Botoşani vine din Azerbaidjan. Botoşăneanul.ro a intrat în posesia hotărârii generale a acţionarilor de la această societate, care dovedeşte faptul că tranzacţia anului în judeţ nu are, cel puţin direct, vreo legătură cu State Oil Company of Azerbaidjan Republic (SOCAR – Compania Petrolieră de Stat a Republicii Azerbaidjan). Aceasta cu toate că în repetate rânduri atât foşti şefi de la „Romtranspetrol”, cât şi reprezentantul SOCAR pe România au susţinut că societatea controlată de soţii Berescu a fost preluată de compania de stat din Azerbaidjan. Surprinzător este şi că nici un azer nu a încăput printre administratorii societăţii formate la Botoşani pe scheletul "Romtranspetrol".
„Romtranspetrol” vândută în Ţara Lalelelor
Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor de la SC Romtranspetrol SA în care s-a hotărât practic vânzarea pachetului majoritar a avut loc pe 31 ianuarie 2011. Conform datelor publicate în Monitorul Oficial, partea a IV – a, acţionari ai societăţii erau Doina Berescu şi Dorina Zamfir, Iulian Berescu, cel care a participat din partea „Romtranspetrol” inclusiv la o conferinţă de presă la Primăria Botoşani în care s-a făcut publică tranzacţia în mod oficial, nefigurând printre acţionari. Surpriza însă abia acum urmează. Cele două acţionare nu şi-au cedat pachetele către SOCAR, ci către o firmă din Olanda.
Este vorba de „Becrux Investments Finance B.V.”, o societate cu răspundere limitată din Amsterdam. Cu alte cuvinte, „Romtranspetrol” a încăput de fapt pe mâinile unui SRL din Ţara Lalelelor. Acesta îl avea cu împuternicit pe nimeni altul decât Hamza Karimov, reprezentantul pe România al SOCAR. În presa naţională s-a relatat despre „Becrux Investments Finance B.V.” că ar fi un off-shore, care, la rândul său, ar fi controlat de un alt off-shore, din Danemarca. Sigur este că, potrivit aceleiaşi hotărâri a AGA, firma din Olanda a preluat 90,0013% din acţiuni cu o valoare totală de ceva peste 600.000 de lei, Dorina Zamfir a ieşit din acţionariat, iar Doina Berescu a rămas cu 9,99% dintre acţiuni. Tot atunci s-a decis schimbarea denumirii „Romtranspetrol” în „SOCAR Petroleum”. Practic, SC SOCAR Petroleum SA nu este o firmă nouă, ci este acelaşi SC Romtranspetrol SA, cu acelaşi număr de înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului, dar cu acţionar majoritar nou şi cu o altă denumire.
Nici un azer în CA-ul firmei cu nume de Azerbaidjan
Surprizele nu se termină însă aici. Deşi Romtranspetrol a preluat în noua denumire iniţialele Companiei Petroliere de Stat a Republicii Azerbaidjan – SOCAR
şi s-a tot vorbit de implicarea azerilor în această afacere, din consiliul de administraţie al SC SOCAR Petroleum SA nu fac parte nici
Hamza Karimov (foto dreapta),reprezentantul SOCAR pe România şi nici vreun alt cetăţean din Azerbaidjan. CA-ul firmei este alcătuit în totalitate de botoşăneni. El este format din cele trei persoane care au controlat fostul SC Romtranspetrol SA, adică Iulian Berescu, Dorina Zamfir şi Doina Berescu, aceasta din urmă fiind şi preşedintele consiliului de administraţie al societăţii. De asemenea, auditor este tot un botoşănean, Constantin Corjăuţanu, născut la Crasnaleuca în 1954, care a fost numit în această funcţie pe 9 septembrie 2010, deci înainte de perfectarea afacerii şi căruia îi expiră mandatul în 2014. Asemenea acestuia şi toţi cei trei membri ai CA-ului de la SC SOCAR Petroleum SA au mandate până în 2014.
Staţie construită pe autorizaţie de demolare
În aceste condiţii şi construcţia noilor staţii cu sigla „SOCAR” de la Botoşani a început cu specific românesc.
Benzinăria ridicată la intersecţia străzilor Independenţei cu Peneş Curcanul din municipiu (foto jos) este aproape gata. Problema este însă că marea parte a noului obiectiv a fost ridicat fără autorizaţie de construcţie de la Primărie.
Fosta staţie „Romtranspetrol” a fost dărâmată pe baza unei autorizaţii obţinute în acest sens, iar la începutul lunii mai, peste gardul opac de doi metri care înconjura şantierul, deja îşi făcea apariţia scheletul noii benzinării. Şi aceasta în condiţiile în care abia pe 29 aprilie Consiliul Local a adoptat Planul Urbanistic de Detaliu pentru „construire staţie de carburanţi”, iar hotărârea adoptată este o etapă premergătoare obţinerii autorizaţiei de construcţie. Lucrări de amenajare a unei noi staţii au fost demarate şi în comuna Răchiţi, dar şi în bulevardul Mihai Eminescu din Botoşani, înspre zona Lebăda, acolo unde a fost sediul SC Romtranspetrol SA şi unde, mai nou, s-a amenajat un sediu al SC SOCAR Petroleum SA.
Investiţii de 10 milioane euro anunţate de azeri
Pe 8 aprilie, înn cadrul unei conferinţe de presă organizată de municipalitate, Hamza Karimov, directorul SOCAR România, a anunţat că sediul social al nou createi SOCAR Petroleum va fi la Botoşani.
El a declarat că valoarea primei etape a investiţiilor, care presupune modernizarea celor 15 staţii PECO care au aparţinut „Romtranspetrol” se ridică la 10 milioane de euro.
„România este prima ţară din Europa care a recunoscut independenţa ţării noastre şi de atunci relaţiile noastre sunt foarte bune”, a explicat intrarea în Uniunea Europeană prin România
reprezentantul companiei din Azerbaidjan. El a subliniat că primele contacte în vederea perfectării afacerii au început în urmă cu un an şi s-au concretizat în ianuarie 2011, după efectuarea unui audit de către celebra PriceWaterhouseCoopers.
„Se ştia de datoriile companiei, dar s-a decis să se achiziţioneze 90% din acţiunile firmei”, a afirmat
Hamza Karimov, care a arătat că s-a hotărât să parafeze tranzacţia în urma stăruinţelor primarului de Botoşani, care l-ar fi convins că Botoşani derulează proiecte mari de infrastructură.
Un securist ar fi implicat în afacere
Tranzacţia parafată de familia Berescu a atras atenţia presei centrale. Câteva din cele mai importante publicaţii naţionale au scris despre una din cele mai importante afaceri derulate în România de la începutul acestui an. „Academia Caţavencu” a realizat o investigaţie pe această temă în care se susţine că implicat în afacere ar fi şi
fostul securist Ristea Priboi (foto stânga). „Imediat după ce banii azerilor au început să vină în România, Berescu l-a introdus în cercul de afaceri pe Ristea Priboi. Astfel, s-a ajuns ca Hamza Karimov să colaboreze foarte bine cu fiul controversatului securist, Eugen Priboi, care oferă diverse servicii reprezentanţei SOCAR. În acelaşi timp, soţia lui Eugen Priboi, Marcela, deţine şi o firmă de contabilitate (Darian DRS SA), iar din momentul parafării tranzacţiei Berescu- SOCAR, toate documentele contabile ale societăţii nou create au fost întocmite de către aceasta”, se arată în
amintitul săptămânal. În acesta se menţionează şi că Berescu ar fi trecut o parte din acţiunile firmei sale, Trans Hidro Construct, pe numele lui Tural Karimov, fratele lui Hamza Karimov, iar soţia sa şi Dorina Zamfir ar fi preluat acţiunile T.R.A.P.S. „Academia Caţavencu” susţine şi că, deja, compania-mamă din Azerbaidjan ar fi transferat în România aproape 10 milioane de euro, din care 2.353.968 de euro au fost pentru datoriile firmei lui Berescu, iar restul banilor, adică 7.646.032 de euro, a fost destinat modernizării staţiilor existente, dar, din ordinele de plată ar rezulta că încă vreo 4,5 milioane de euro s-au virat tot pentru datoriile lui Berescu.
Sergiu BĂLĂŞCĂU