Nu mai puţin de 600 de copii care au terminat în decursul anului precedent clasa a VIII-a nu au mai urmat o formă de învăţământ. Motivul pentru care aceşti tineri au rămas neşcolarizaţi îl constituie inconştienţa propriilor părinţi de a nu le mai permite să îşi continue studiile.
Mare parte dintre aceşti copii provin din mediul rural şi cel mai probabil au fost ţinuţi acasă de părinţi pentru a ajuta la munca câmpului. De altfel, cel mai posibil astfel îşi vor câştiga existenţa cei mai mulţi dintre cei care nu îşi vor continua studiile: din agricultură. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean susţin că nu au pârghiile necesare pentru a interveni şi a schimba viitorul acestor tineri, care merită o educaţie şi sunt împiedicaţi de părinţi. „
O situaţie foarte delicată la nivelul sistemului este în cazul copiilor de clasa a VIII-a care nu sunt lăsaţi de părinţi să frecventeze clasele următoare din învăţământul obligatoriu, respectiv clasele a IX-a şi a X-a, iar sistemul de învăţământ, Ministerul Educaţiei şi inspectoratele şcolare nu au nici un instrument de constrângere a acestor părinţi, deşi învăţământul este obligatoriu, pentru a-şi lăsa copiii la şcoală”, a declarat
Ada Macovei, inspector şcolar general IŞJ. Şefa instituţiei a mai afirmat că, deocamdată nu se cunoaşte numărul elevilor din acest an care au finalizat clasa a VIII-a şi care nu îşi vor continua studiile, însă speră ca situaţia din anul precedent să nu fie repetată. „
Anul trecut vă amintesc că am pierdut 600 de copii de la clasa a VIII-a la a IX-a, directorii unităţilor de învăţământ au purtat discuţii cu părinţii copiilor, cu mare parte dintre ei, pur şi simplu nu vor să îi lase să urmeze şcoala în continuare, pe de o parte pentru că nu au clasa a IX-a şi a X-a în comuna în care domiciliază şi pe de altă parte din cauza condiţiilor materiale de care ei se prevalează în a nu-i lăsa să meargă la şcoală, este păcat”, a mai spus
inspectorul şcolar general. Ada Macovei a mai precizat că la ora actuală există extrem de mulţi tineri absolvenţi de diplome universitare şi care nu îşi găsesc un loc de muncă, situaţie din care reiese că acei copii care rămân doar cu opt clase nu vor avea nici cea mai mică şansă de a avea un loc de muncă.