Înființarea unui SRL sau a oricărei alte forme de organizare economică (PFA, II etc.) este mai simplă acum ca niciodată, iar acest fapt se datorează modificărilor legislative, dar și datorită suspendării anumitor articole de lege ca efect al pandemiei.
Primul pas constă în clarificarea următoarelor aspecte:
• denumirea pe care o va avea firma;
• cine vor fi asociații firmei și care este numărul lor;
• cine va fi administratorul firmei, durata numirii acestuia și atribuțiile / puterile pe care le va avea;
• sediul societății;
• care este valoarea capitalului social;
• activitățile desfășurate.
Răspunzând la aceste întrebări se conturează profilul firmei, acestea fiind informații de bază general valabile și relevante.
Următorul pas, după clarificare aspectelor de mai sus, este rezervarea de denumire, operațiune în urma căreia registrul comerțului verifică dacă denumirea pe care antreprenorul și-o dorește este disponibilă sau nu.
Al treilea pas implică redactare tuturor actelor pe care trebuie să le cuprindă dosarul de înmatriculare care se va depune la registrul comerțului. Actele din dosar sunt:
• cererea de înregistrare;
• anexa 1 privind înregistrarea fiscală și, după caz, anexa 2 privind investiția străină;
• declarația pe proprie răspunde din care să reiasă că firma îndeplinește condițiile de funcționare în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecției mediului și protecției munci pentru activitățile precizate;
• rezervarea denumirii firmei;
• actul constitutiv;
• contractul prin care ai dobândit dreptul de folosință asupra spațiului unde firma își va avea sediul (contract de închiriere, comodat);
• dovada depunerii capitalului social sau actul care atestă dreptul de proprietate asupra bunurilor aportate în natură;
• declarație pe proprie răspundere din care rezultă îndeplinirea condițiilor de a fi asociat / administrator;
• actele de identitate ale asociaților / administratorilor;
• specimenul de semnătură al administratorului;
• declarația privind beneficiarul real.
Al patrulea pas, presupune depunerea dosarului complet la registrul comerțului din județul unde se stabilește sediul social.
Atenție! Nu este relevant unde își au domiciliul asociații sau administratorii (aceștia pot fi și cetățeni străini care nu au domiciliul în România), ci unde se află sediul societății.
Ultimul pas, al cincilea, se face după ce firma este constituită și presupune deschiderea contului bancar.
Și acest lucru este foarte simplu. După ce se constituie firma trebuie să mergi cu actele la bancă pentru a deschide un cont bancar și pentru a depune capitalul social. Drumul până la bancă nu este obligatoriu deoarece există și posibilitatea deschiderii contului online.
În cazul societății cu răspundere limitată (SRL) capitalul social minim de 200 RON nu mai este obligatoriu, astfel că este opțiunea fiecăruia dacă îl păstrează sau nu. Sugestia este ca el să fie păstrat pentru că legislația nu este corelată întru-totul și pot apărea diverse interpretări. În plus, suma poate fi cheltuită în interesul desfășurării activității societății.
Registrul Comerțului soluționează dosarul de înmatriculare în cel mult 3 zile de la data depunerii acestuia, ceea ce reprezintă o performanță lăudabilă, dacă facem o comparație cu alte instituții.
Sintetizând, pentru înființarea unei firme trebuie:
• să ai lămurită problema denumirii, a asocierii, a capitalului, a sediului etc
• să faci rezervarea de denumire;
• să redactezi actul constitutiv, precum și celelalte acte;
• să achiți taxele (129 RON pentru SRL)
Redacția Botoșăneanul
Nov 25, 2024
Sergiu Bălășcău
Nov 25, 2024
Declarația zilei 25 noiembrie 2024
Sergiu Bălășcău
Nov 25, 2024
ACUM: USR-iștii de la Botoșani, de la extaz la agonie – VIDEO
Gabriela Erdic
Nov 24, 2024