Pe data de 11 octombrie s-a marcat „Ziua permisului de conducere românesc”.
Un istoric al acestui document a fost prezentat de șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise Și Inmatricularea Vehiculelor (SPCRPIV) Botoșani, Sorin Stoleru.
Permisul de conducere este o necesitate a tuturor timpurilor, este o autorizație administrativă necesară pentru a conduce pe drumurile publice vehicule motorizate.
„Acest document a devenit foarte important pentru mulți locuitori ai planetei. Este adevărat că, înainte de existența acestui document, pentru cei care desfășurau activități de transport public, birjarii, exista un document care prevedea o serie de reguli, de conduite pe care aceștia trebuiau să le respecte. Din acest motiv, impunerea unui permis de conducere încă de la apariția primului autovehicul nu pare a fi un lucru pe deplin înțeles”,
Sorin Stoleru, șeful Serviciului Permise
Așadar, primul permis de conducere a apărut o dată cu primul autovehicul, iar persoana care a avut pentru prima dată în buzunar nu a trebuit să rezolve teste auto sau să susțină proba traseului pentru a se bucura de el.
La vremea aceea, în anul 1888, nu exista niciun fel de regulament cu privire la automobile, care erau mai degrabă asimilate invențiilor. Timp de mai mulți ani, permisele de conducere erau acordate oricui le cerea.
„Abia în 1903, Rusia a introdus un test pentru cei care doreau să conducă un automobil. În același an, în Marea Britanie, apare o lege prin care devenea obligatoriu ca fiecare șofer să aibă un permis. Vârsta minimă era de 17 ani, iar viteza de deplasare era de 20 km pe oră. Primul test care a fost introdus în Marea Britanie a fost în anul 1934. Majoritatea statelor europene au introdus examenul ca modalitate de obținerea permisului de conducere, ultimul stat fiind Belgia, abia în anul 1977”,
Sorin Stoleru, șeful Serviciului Permise
Practic, până în acest an, în Belgia se putea obține un permis de circulație fără niciun fel de examen automat.
În România, ziua de 11 octombrie sărbătorește cea mai mare nevoie a românului actual, și anume libertatea de a conduce un mijloc de transport, izvorând și din dreptul la libera circulație.
În baza ordinului Ministerului Afacerilor Interne, 176/2012, data de 11 octombrie a fost declarată ca și ziua permisului de conducere românesc.
„Alegerea acestei date se leagă de intrarea în vigoare la 11 octombrie 1913 a regulamentului pentru circulația autovehiculor, dar reglementările cu privire la circulația de drumurile publice datează mult mai devreme. Astfel, datorită acestei zile din istorie, de 18 ani, suntem independenți și putem să ne deplasăm oricând, oriunde și mai ales cu orice mijloc de transport”,
Sorin Stoleru, șeful Serviciului Permise
Primele vehicule de transport din România datează din anul 1895, când circulau pe drumurile din București două camioane realizate de o companie franceză. Primul automobil a fost adus în România în martie 1898, numit trăsură-automobil. Era achiziționat de un doctor, la prima expoziție automobilistică din Londra, desfășurată în anul 1896.
Apoi, în anul 1900, alte două automobile sunt aduse în țară, un Mercedes și un Panhard,
Primul automobil închis care a circulat în România a fost un model Panhard din anul 1904.
„Avea un motor cu ardere internă, producea 16 cai putere, roți de lemn, patru locuri pentru pasageri. În acel an au fost înregistrate 51 de automobile. În anul 1906, în Monitorul Oficial nr. 211 din 19 decembrie, este publicat regulamentul poliției privind circulația pe drumurile publice”,
Sorin Stoleru, șeful Serviciului Permise
Un an mai târziu au apărut primele dispoziții privitoare la obligativitatea persoanelor care doresc să conducă să posede brevet de șofer, în urma susținerii unui examen.
„În România, primele examene pentru obținerea permisului de conducere au fost organizate în anul 1907, dar primele cursuri de pregătire a celor care vreau să obțină permisul de conducere au fost deschise abia în ianuarie 1911. Examenul a fost pentru o probă de viteză pe șosea și o probă de frânare instantanee, în momentul în care examinatorul arunca în fața automobilului aflat în plină viteză un dac plin cu paie”,
Sorin Stoleru, șeful Serviciului Permise
În anul 1929, România aderă la Convenția Internațională pentru Circulația Automobilelor iar prin legea 213 privind circulația pe drumurile publice s-a introdus ca infracțiune circulația fără permis.
v
Angajări la Urgențe: POSTURILE scoase la concurs
Oana Sava
Nov 15, 2024
Șofer BĂUT scos din trafic de polițiști: A fost condus la spital
Redacția Botoșăneanul
Nov 15, 2024
DE ASTĂZI: Vicepreședinte nou delegat la Judecătoria Botoșani
Oana Sava
Nov 15, 2024
Vot la CJ pentru două spitale noi, Iftime: Insist foarte mult ca acest proiect să treacă
Oana Sava
Nov 15, 2024