Trenul căruia unii botoşăneni îi spun ,,Căruţa” străbate jumătatea de sud a judeţului Botoşani transportând în mare parte naveşti, începând de la Dorohoi şi până la Iaşi. Şi invers. Călătorii fac parte din diverse categorii: profesori, doctori, studenţi, elevi, muncitori în diverse domenii.
Garnitura trece prin unele localităţi de vreo cinci ori pe zi, în altele de șapte ori, iar orele sunt de la cele mai matinale, precum 3:45 Truşeşti şi 3:54 Zlătunoaia de Albeşti şi până la cele de seară, 20:09 Todireni şi 20:17 Răuseni.
Un fel de „jeguri pe roţi”, unele trenuri au şi întârzieri de jumătate de oră sau mai bine. Un exemplu: duminică, 13 noiembrie, anul de graţie 2016, la Halta Zlătunoaia, trenul ar fi trebuit să ajungă conform programului afişat pe Regiontrans.ro la 11:45, dar a sosit abia la 12:22. Şi nimeni nu părea nici mirat, nici consternat de întârziere. Nouă călătorii au aşteptat astfel în vânt zeci de minute.
Ar fi putut intra şi în aşa-zisa gară. Numai că aceasta părea desprinsă dintr-un film de groază: fără casă de bilete, mizerie pe jos – noroi amestecat cu frunze, geamuri sparte, bănci rupte, pereți decojiți, lambriuri desprinse, fără electricitate, fără clanțe la uși, WC-uri mizerabile. Exerciţiu de imaginaţie: cum ar fi să aşteptaţi trenul într-un asemenea decor?
De altfel, un caz care a şocat lumea de prin Albeşti s-a petrecut la începutul lunii februarie 2014, atunci când, chiar în apropierea staţiei CFR din Zlătunoaia, a fost ucisă cu sânge rece o mamă a trei fetițe. Autorul? Un recidivist. De atunci nimeni nu mai îndrăznește să vină sau să plece neînsoțit spre/sau de la gară, indiferent dacă este pe timp de zi sau noapte.
Aşteptarea în decor hollywoodian s-a sfârşit într-un final. Dinspre Truşeşti, obosit de vremuri şi curse, s-a auzit un şuierat prelung şi trenul a intrat în halta părăsită. În tren, un controlor întrebat de ce are întârziere motivează că… ”s-a defectat aproape de Dorohoi. Am avut jumătate de oră, aseară am avut o oră. Şi ieri și azi, parcă-s făcute”.
Condiţiile din tren sunt sub orice critică. Pe parcursul unei călătorii ai parte de tot felul de „surprize”. Neplăcute, bineînţeles. De sub uşi dă târcoale în compartimente mirosul pestilenţial al toaletelor, care completează „minunat” pardoseala murdară.
Dar se poate şi mai rău.
„Dacă ai norocul să prinzi o garnitură bună pe timp de iarnă ai căldură. Uneori căldura este un lux. Alteori ai senzaţia că trenul poate ieşi de pe linie”, povesteşte un călător.
Din păcate, în lipsa unui alt mijloc de transport în comun, navetiştii se mulţumesc şi cu atât.
Cum o bună parte a fostelor gări sunt părăsite, biletul trebuie achiziţionat din tren, de la controlor. Şi, de exemplu, costă 1,95 de lei de la Todireni la Zlătunoaia. Cu reducere de student. Nu eşti student, dai 3,90 lei. Astea pentru 13 kilometri.
Unele gări nu sunt funcţionale și prezintă un real pericol mai ales pe timp de noapte.
14 stații CFR de pe traseul Dorohoi – Iaşi nu au casă de bilete.
Regiotrans sună pompos. Este însă un SRL din Braşov care asigură transportul pe amintita rută.
(P) Tot ce trebuie să știi despre centralele termice pe lemne - avantaje, alegere, beneficii
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
(P) Strategii de marketing personal pentru modelele de videochat
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
Laborator de la „Mavromati” lovit de ghinion, concurs ratat pentru încă un post
Oana Sava
Oct 29, 2024
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024