Antreprenorii din Iaşi, Bacău, Botoşani, Suceava, Vaslui şi Neamţ spun că se confruntă cu un dezinteres total din partea autorităţilor centrale şi locale în sprijinirea afacerilor româneşti, potrivit reporterilor de la Ziarul Financiar.
„Cu oamenii din Moldova am reuşit să inovez în domeniul mondial al scaunelor pentru copii, iar primarul din Paşcani nici nu mă cunoaşte. În timp ce noi căutăm soluţii de finanţare, pieţe pe care să ne distribuim produsele şi venim cu inovaţii, guvernanţii mai rău ne încurcă“, a spus Doina Cepalis, antreprenoarea care conduce producătorul de scaune auto pentru copii Te-Rox, care deţine cinci fabrici cu peste 1.000 de salariaţi.
Doina Cepalis a fost prezentă în cadrul conferinţei „Capitalul privat românesc - o şansă pentru dezvoltarea economică a României“, organizată de ZF . Doina Cepalis este una dintre cele mai puternice antreprenoare din Moldova, conducând un business cu afaceri de 120 milioane de lei anual. Ea trimite produsele din Paşcani în 50 de ţări din lume. Însă drumul antreprenorilor către export nu este lipsit de piedici, mulţi spunând că se confruntă cu faptul că România nu şi-a creat un brand de ţară.
„Avem mari probleme în a ne vinde producţia la preţuri rezonabile sau comparative cu cele practicate de alţi producători din comunitatea europeană. De ce? Pentru că nu avem un brand de ţară. Participăm la expoziţii, la târguri, dar nu există niciun funcţionar care să stea tot timpul acolo şi să vină cu un program pentru a dezvolta brandul de ţară. Fără brand de ţară nu putem creşte exportul, nu suntem cunoscuţi în străinătate, nu avem credibilitate în ceea ce priveşte calitatea produselor“, a spus Vasile Lungu, proprietar al Agro Industrial Ceres din Iaşi, un grup activ în agricultură, turism, zootehnie şi horticultură.
Cei doi antreprenori au subliniat în cadrul conferinţei la care au participat peste 250 de antreprenori, manageri sau bancheri doar o parte mică din multitudinea de probleme cu care se confruntă companiile din Moldova. Cu excepţia unor investitori din domeniul auto şi IT precum Delphi sau Amazon care au venit la Iaşi, restul judeţelor din Moldova nu au reuşit să atragă investiţii străine importante, iar acest lucru se poate observa şi în evoluţia businessului de la nivelul judeţului. De exemplu, companiile din Iaşi şi-au crescut businessul cu 23% în criză, în timp ce cele din Timiş şi l-au dublat. Moldova este regiunea unde ponderea antreprenorilor în cifra de afaceri totală ajunge la peste 90% în unele judeţe, însă acest fapt nu este de ajuns pentru a conduce la dezvoltarea economică a regiunii. În plus, antreprenorii de aici nu reuşesc să găsească domenii unde pot fi competitivi.
„Antreprenorii din regiune spun că se confruntă cu o lipsă a cererii pentru produsele lor, ceea ce denotă faptul că nu s-au adaptat la cererea de pe piaţă. Aceştia ar trebui să facă studii serioase şi să producă ceea ce vrea piaţa“, a spus Eugen Rădulescu, director în cadrul Direcţiei de Stabilitate Financiară a BNR.
Moldova este o zonă ocolită de marii investitori, aceştia preferând Transilvania sau zona Bucureştiului pentru a-şi aduce capitalul. Astfel, oamenii de afaceri din Moldova spun că singura soluţie pentru dezvoltarea regiunii este o mai bună colaborare între antreprenori pentru a forma o singură voce în faţa Guvernului.
CITEȘTE: Antreprenoarea cu afaceri în Botoşani şi peste 1.000 de angajaţi, vrea să deschidă o nouă fabrică
Forța Dreptei în grup la urne: Am votat pentru români, am votat pentru botoșăneni - VIDEO
Sergiu Bălășcău
Nov 24, 2024
Primarul Cosmin Andrei, vot cu soția și cu gândul la investițiile orașului – LIVE
Oana Sava
Nov 24, 2024
Prima ciocnire politică în ziua „prezidențialelor”: N-a avut nimeni niciun limbaj – VIDEO
Gabriela Erdic
Nov 24, 2024
PREZENȚA la vot în Botoșani: Sătenii sunt cei mai harnici votanți
Diana Arici
Nov 24, 2024