La aproape un de la cele mai mari inundaţii din ultimul deceniu s-a constatat că o bună parte a materialelor destinate sinistraţilor au dispărut. În lunile aprilie şi mai s-a efectuat o inventariere pe această temă la depozitele din Dorohoi, confruntându-se stocul scriptic cu cel faptic, iar rezultatele au scos la iveală importante nereguli.
Mii de metri pătraţi şi zeci de tone s-au „evaporat”
Astfel, printre altele, nu s-au putut justifica 24 de tone de armătură, aproape 1.000 mc de cherestea, peste 3.000 mc de nisip, mai mult de 12.500 mc de cărămidă plină coş de fum, mai mult de 5 tone de var, peste 4.500 mp vată minerală şi aproape 2.000 mp plăci. În cadrul verificărilor s-a observat că declaraţiile de început ale inventarului nu au fost completate total sau parţial de gestionari, în sensul că nu au fost trecute ultimele documente de intrare/ieşire din gestiune, că gestionarii nu au prezentat la timp actele pentru ieşirea din gestiune şi nici documente justificative pentru minusurile din depozite sau că s-au distribuit materiale peste sau sub necesarul stabilit prin HG 708/2010.
Primăria Dorohoi a gestionat materialele
Vinovaţii de cele întâmplate s-ar regăsi în principiu la Primăria Dorohoi. Şi aceasta pentru că, în vederea gestionării materialelor preluate de la Agenţia Naţională de Locuinţe, primarul Dorin Alexandrescu a fost cel care a numit prin dispoziţie o comisie formată din şase persoane cu scopul de a prelua, gestiona şi preda materialele de construcţie. Ulterior comisia a fost completată cu încă doi membri, care au răspuns de cele patru depozite constituite în al doilea municipiu al judeţului la „Comcereal”, „Transmixt”, fosta unitate militară şi fosta Direcţie de Servicii Publice a Primăriei. Materialele au fost preluate de la ANL pe baza unor procese verbal de recepţie cantitativă şi calitativă, iar eliberarea lor din depozite s-a făcut cu bonuri de consum sau acte încheiate între gestionarul şi beneficiarul materialelor. Chiar primarul a fost cel care a dispus constituirea unei comisii de inventariere, din care a reieşit cele menţionate.
„Nu putem acuza pe cineva”
„O să stabilească instituţiile abilitate pe care le vom sesiza”, a spus
prefectul Cristian Roman, preşedinte al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă despre ce s-a întâmplat cu zecile de tone de materiale dispărute. Poliţia şi Parchetul şi posibil Curtea de Conturi şi Garda Financiară sunt instituţiile care ar urma să fie sesizate de către primul reprezentant al Guvernului în judeţ.
„Nu putem acuza pe cineva, e o constatare operativă, la prima vedere”, a declarat
col.Radu Anton, inspectorul şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. Cert este că toate acestea au făcut ca, în întreg judeţul, la un an de la inundaţii, în cazul a peste 40 de case nici măcar să nu fi început lucrările, deşi culmea, în depozite sunt încă materiale neridicate, iar în conturi mai există 1,3 milioane de lei pentru cheltuielile generate de după inundaţiile din iunie 2010.