Cu două zile după împlinirea a 106 ani de la promulgarea primei legi româneşti ce reglementează regimul paşapoartelor, funcţionarii cu regim special ai Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea şi Evidenţa Paşapoartelor Simple au sărbătorit astăzi “Ziua Paşaportului”.
În prezenţa prefectului Dan Şlincu şi a directorului Cancelariei Prefectului, Alexandra Huţu, funcţionarii au primit felicitări şi mulţumiri din partea împuternicitului la conducerea Serviciului, subcomisarul Valerian Alin Popovici dar şi a fostului şef al Serviciului, col. (rz) Viorel Gaidur.
Prefectul Dan Şlincu a dat citire mesajului ministrului de interne, Carmen Daniela Dan, prilejuit de Ziua Paşaportului, ulterior adresându-le funcţionarilor câteva cuvinte de apreciere.
“Ştimaţi colegi, eu ştiu cât este de dificil să lucraţi cu oameni grăbiţi, stresaţi şi obosiţi, să faceţi faţă pretenţiilor unora dintre cetăţeni. Cunosc în mare măsură activitatea pe care o desfăşuraţi şi problemele cu care vă confruntaţi. De aceea vă asigur că fac tot ce ţine de mine să vă sprijin, să vă ajut în rezolvarea lor. Pentru efortul pe care îl depuneţi, pentru implicarea de care daţi dovadă, eu vă mulţumesc şi vă felicit. La mulţi ani şi mult success”, a spus Dan Şlincu.
Scms. Valerian Alin Popovici a marcat cronologic istoricul paşaportului, a dat citire mesajului directorului Direcţiei Generale de Paşapoarte şi a reamintit modificările legislative ce urmează să faciliteze cetăţenilor obţinerea documentelor de călătorie.
“Pe viitor ne dorim să oferim cetăţeanului servicii integrate, din punct de vedere electronic, prin utilizarea sistemului de programare online şi prin sistemul de livrare la domiciliu, astfel încât şi cetăţenii care se află în străinătate să poate beneficia de documentele de călătorie într-un timp cât mai scurt. Cum în anul 2017 am avut foarte multe solicitări de eliberare a paşapoartelor, atât pentru adulţi cât şi pentru copii, ne pregătim şi în acest an pentru un aflux la fel de mare, astfel că în perioada următoare, premergătoare sărbătorii de Paşti, vom prelungi programul de lucru astfel încât să putem reduce timpii de la prezentarea cetăţeanului până la obţinerea documentului de călătorie. Pentru perioada de vară, ne dorim un program flexibil, prelungit. Dacă nu se va întâmpla aşa, tot noi vom avea de suferit. Vom lucra pe trei staţii- şi chiar vreau să mulţumesc colegilor din Direcţie pentru că ne-au furnizat o a treia staţie de preluare imagini, vom utiliza programarea online, eventual vom introduce un al doilea ghişeu pentru programarea online astfel încât să scurtăm timpii de aşteptare”, a declarat Valerian Alin Popovici.
Prefectul Dan Şlincu a acordat diplome de recunoştinţă foştilor şefi ai Serviciului de Paşapoarte precum şi unor funcţionari care s-au pensionat în ultimii ani, iar şeful Serviciului i-a acordat o diplomă de excelenţă unui angajat ce urmează să se pensioneze în următoarea perioadă.
Scurt istoric:
Direcţia Generală de Paşapoarte din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI) sărbătoreşte, anual, în 19 martie, Ziua Paşaportului Românesc, dat fiind că în data de 19 martie 1912, s-a promulgat, prin Înalt Decret regal, prima lege românească ce reglementa regimul paşapoartelor.
Vorbim despre un set de principii procedurale generale în privinţa paşapoartelor şi a biletelor pentru trecerea frontierei, obligatorii pentru autorităţi şi cetăţeni.
De-a lungul timpului, aceste documente s-au numit salvconducte, scrisori adeveritoare, cărţi de pribegie, răvaşe, sineturi, dar şi teşcherele, foi de circulaţie, foi de călătorie, pasuri, pasuşuri sau paşapoarte. Cert este că aceste documente de trecere a frontierei emise de autorităţile statale certificau identitatea, cetăţenia şi calitatea posesorului lor.
De-a lungul timpului au fost introduse paşapoartele diplomatice – în anul 1920, iar în anul 1941 – paşapoartele colective şi paşapoartele de serviciu. Activitatea de eliberare a paşapoartelor a revenit în exclusivitate Ministerului Afacerilor Interne, în anul 1948. Regimul sever al călătoriilor în străinătate a fost menţinut până în decembrie 1989. Prin Decretul-Lege nr. 10/ ianuarie 1990 s-au liberalizat călătoriile cetăţenilor români în străinătate şi s-au desfiinţat vizele. Începând cu 1 ianuarie 2005, activitatea de eliberare a paşapoartelor la nivel de judeţ a trecut în subordinea Instituţiei Prefectului.
În conformitate cu Regulamentul nr. 2252/2004 al Consiliului Uniunii Europene din 13 decembrie 2004 privind standardele pentru elementele de securitate şi elementele biometrice integrate în paşapoarte şi în documente de călătorie emise de statele membre, România, ca stat membru, a introdus paşapoartele electronice. Începând cu data de 31 decembrie 2008, Direcţia Generală de Paşapoarte a emis primul paşaport electronic simplu românesc, iar până în prezent, aproximativ 550.000 de cetăţeni români au solicitat acest tip de paşaport.
La Botoşani, anul trecut, au fost emise 21.465 de documente de călătorie, din care 9.532 paşapoarte temporare şi 10.047 de paşapoarte electronice. În cadrul Serviciului lucrează în prezent 11 angajaţi.
Redacția Botoșăneanul
Nov 27, 2024
Medic nou la Spitalul Județean pe o specialitate importantă
Oana Sava
Nov 27, 2024