Cum mersul la piață a devenit, în această perioadă de restricții, o adevărată aventură, livrarea la domiciliu a produselor s-a dovedit a fi un ajutor nesperat. Nu doar pentru clienți, ci și pentru producătorii locali.
Doar câteva secunde și, la capătul celălalt al telefonului, se aude o voce plăcută, calmă. Doamna Ana mai primește o comandă pentru brânzeturi. Gospodinele au sunat din timp și brânza de vacă se mai găsește doar pe lista nesfârșită cu programări pentru această săptămână. Dar se mai primesc doar comenzile pentru caș proaspăt și pentru numeroase alte produse de sezon.
Doamna Ana este doar unul dintre mulții producători care an de an vindeau la taraba din piață brânzeturile. Izolarea și restricțiile impuse de ordonanțele militare i-au luat pe nepregătite, mai ales că vânzările de Paști le-ar fi asigurat veniturile atât de necesare pentru ca micile afaceri să meargă mai departe.
Chiar dacă nu vor merge anul acesta la biserică pentru a sfinți bucatele de Paști, botoșănencele nu au renunțat la pască și la cozonaci. Și iată că vremurile potrivnice anunțate pe toate canalele locale, naționale și internaționale, s-au dovedit a fi, pentru doamna Ana și pentru cei ca ea, o oportunitate: vânzările la domiciliul clienților.
Și cum acest lucru este posibil doar prin implicarea unor oameni dispuși să aloce timp, răbdare și chiar bani, un tânăr din Botoșani a avut inițiativa de a-i aduna la un loc nu doar pe producători, ci și pe clienții interesați de produsele de sezon.
”Mâncam și cumpăram din import cartofi din Egipt, usturoi din China, iar marfa noastră nu este bună pentru că este naturală. Este adesea aruncată pentru că nu avem suficientă piață de desfacere pentru susținerea produselor românești și a producătorilor români. (…) Putem contribui la bugetul local, putem mânca sănătos ieftin și bun. Ce au solurile noastre? Merg românii cu miile în Germania la muncă în agricultură, când ar putea munci aici. Mulți vor spune, ce fac concret? Am creat acest grup de promovare, zilnic vorbesc cu mulți oameni pentru a face cunoscut acest grup, caut să aduc aici producători din toate domeniile. Pentru a găsi produse naturale la un preț decent în beneficiul tuturor”, a explicat Emanuel Corduneanu, botoșăneanul care s-a hotărât că este timpul să ia atitudine.
(Emanuel Corduneanu)
În aspect deloc de neglijat în această perioadă este prețul. Care, la mai toate produsele din magazine, a luat avânt la vreme de pandemie. De aceea, Emanuel Corduneanu a considerat că este vital pentru clienți ca producătorii să păstreze nivelul decent al prețurilor.
”Pentru a fi alături de comunitatea din care facem parte, vă rog, măcar în această perioadă, păstrați prețurile în concordanță cu puterea de cumpărare a județului Botoșani! Este vital acest lucru pentru a putea trece împreună peste toate aceste greutăți. Vă înțeleg că este greu, dar trebuie să arătăm că suntem uniți și mai presus de toate români. Nu trebuie să luăm drept exemplu negativ al marilor hypermarketuri care au mărit prețurile considerabil în această perioadă de criză. Noi trebuie să dăm dovadă de un exemplu cât mai pozitiv, pentru a fi susținuți de către comunitatea din care facem parte chiar și după această pandemie”, a precizat tânărul.
Cum a ajuns la ideea – simplă la prima vedere, dar deosebit de complicată în ansamblul ei - de a realiza o pagină dedicată producătorilor locali?
Mai întâi a dorit să colaboreze cu un grup deja existent. A încercat să discute cu persoana care deține un astfel de grup, propunându-i o colaborare: unirea, adică, a unui grup de vânzări din Botoșani, cu cel pentru produse locale. S-a ales cu un refuz.
”Apoi m-am gândit ce ar fi dacă aș începe să fac ceva singur, pe cont propriu, de la zero. Fiind o persoană deschisă în general cu toți oamenii pe care îi întâlnesc, tratând lucrurile realist, nu am putut să renunț pentru că sunt un om de acțiune, cu spirit civic și efectiv nu puteam să mă opresc aici”,
Emanuel Corduneanu
Așadar, s-a documentat intens. Apoi a a verificat dacă este creat pe Facebook grupul ”Producători locali”.
”Văzând că nu este făcut de nimeni, am zis că trebuie neapărat să îl fac și să merg mai departe”,
Emanuel Corduneanu
Au avut ”prioritate” cei care au manifestat deschidere către livrările la domiciliu, în contextul epidemiei acesta fiind, de fapt, criteriul cel mai căutat și de către consumatori. La care se adaugă, fără îndoială, și calitatea produselor oferite.
”Fiind o perioadă dificilă, în care mulți oameni caută să se ferească de deplasări, am propus și promovat continuu producătorii care livrează la domiciliu. Este o perioadă foarte slabă din punct de vedere economic, iar dacă nu contribuim, mai ales acum, mulți dintre cei care sunt la început de drum pot falimenta deoarece piața, târgurile, în acest moment, nu mai sunt o soluție viabilă”.
Au urmat alte zile în care a căutat, a distribuit, a contactat oameni din tot județul. Și nu doar din județ.
”Am căutat constant, zilnic, pe fiecare grup în parte producători locali și oameni care vând produse naturale , apoi am început prin a le scrie în privat. Am distribuit acest grup, ”Producători locali”, pe fiecare grup în care eram înscris. M- am dedicat trup și suflet acestui demers, zilnic, 12 ore pe zi”.
Nu s-a lăsat descurajat de critici, de refuzurile neîntemeiate, nici de ușile închise la care nimeni nu răspundea.
”Am avut și câteva dezbateri pe această temă în privat. Bineînțeles am fost refuzat, criticat pe alocuri, chiar descurajat , era o presiune enormă pentru că îmi doream să fac asta și băteam la uși închise. Am încercat să iau legătura cu mai multe persoane din presă pentru a le povesti despre acest demers și pentru a-i ruga să mă susțină. Unii au zis că vor încerca, alții nici nu mi-au răspuns. Mi-ar fi plăcut să am parte de mai mulți oameni deschiși care să contribuie la acest demers al meu, însă nu pot spune asta. Probabil limba mea română nu are același accent ca al celor bogați și influenți. Zic și eu, sub formă de glumă ironică”.
Un factor care a avut impact pe grupul abia format a fost cel al recomandărilor. Cei care au achiziționat au fost rugați să revină și să își spună părerea despre calitatea produselor. În acest fel, cumpărătorii s-au îndreptat, firesc, mai ales către producătorii serioși, cei care au oferit o gamă largă de produse, dar cel mai mult a contat, cum era de așteptat, calitatea.
”Au fost oameni care s-au bucurat de această inițiativă și m-au susținut, acum fac parte din acest grup. Mi-ar plăcea să îi numesc "Familia Producătorilor Locali”. Sincer, am fost contactat în privat de mai multe persoane care mi-au cerut să fac recomandări de unde să cumpere caș,ouă, carne , lapte, legume etc. Am recomandat persoanele de la care am cumpărat și sunt pe acest grup”.
Și pentru a nu exista îndoieli cu privire la recomandări, Emanuel Corduneanu și-a propus un alt lucru: să se asigure el însuși de acest lucru. Asta a însemnat că, din resurse proprii, a achiziționat produse lactate, legume, miere, siropuri și tot ce se poate cumpăra.
”Personal am decis să cumpăr de la cât mai multe persoane care vor intra pe grupul creat de mine, în funcție de posibilitățile financiare, încurajând astfel pe fiecare în parte să ia parte la acest progres. Am stabilit câteva reguli de bun simț prin care am rugat ca prețul să fie în concordanță cu puterea de cumpărare a județului Botoșani, calitatea serviciilor și produsele oferite să fie proaspete și de cea mai bună calitate. Am recomandat fiecărui producător în parte sa își invite prietenii , cunoștințele , rudele pe acest grup pentru a crea o strânsă legătura între vânzători și cumpărători”.
Mai aveți timp să vă achiziționați produse de calitate pentru masa de Paști.
Suni, faci comanda și produsele vin la ușă. Dacă ești mulțumit le recomanzi și altora. În acest fel producătorii locali sunt susținuți și încurajați.
Caș, brânză și lapte, verdețuri, miere de albine, vin, carne, chiar și cozonac și ciocolată. Toate și încă multe altele sunt la un telefon distanță.
Concluzia ne-o oferă tot Emanuel Corduneanu:
”Câte nu avem noi în țărișoara noastră mică? Merită promovate! Trebuie urgent tras un semnal de alarmă! Dacă în fiecare județ ar fi măcar o persoană preocupată să facă ceva în acest sens, economia ar crește, am mânca mai bine, mai sănătos, ar fi o șansă pentru fiecare dintre noi pentru a se reinvesti în producția de larg consum, iar toate acestea ar revitaliza economia. Mărfurile ar putea deveni mai ieftine și mai bune, iar marele câștig este acela că banii ar rămâne în țară”.
Pentru a comanda produse intră AICI
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
AUR Botoșani: Împreună, suntem dedicați unui viitor mai bun pentru Trușești și pentru întreaga țară
Redacția Botoșăneanul
Nov 08, 2024
INEDIT: Câțiva elevi din Botoșani au dirijat traficul alături de polițiști - VIDEO
Redacția Botoșăneanul
Nov 08, 2024
Angajări la spital: PATRU posturi scoase la concurs – SECȚIILE
Oana Sava
Nov 08, 2024